Nytt erbjudande med fiske för personer med funktionshinder och särskilda behov

Alla har vi en längtan till skärgården – men för många går det inte! Ca 20% av alla människor har något slags funktionshinder eller särskilt behov. Många gånger syns det inte på utsidan, men för personen i fråga blir det både ett hinder och kanske en känsla av att inte kunna vara en del i det som för oss andra är så självklart.

För ett företag, kompisgäng, familj, förening eller skolklass kan det innebära att man helt enkelt rättar sig efter denna enda person. Drömmen att komma ut i skärgården som ofta innebär att åka båt etc blir helt omöjligt. Öppen Skärgård För Alla arbetar för att skapa möjligheter, men framför allt att utbilda inomdet här området. ”Som medlem i Öppen Skärgård var det för oss en självklarhet att gå grundutbildningen. Grundutbildningen fick oss att börja fundera mer i de här banorna.

Vad kan Catch & Relax göra för att hjälpa fler att komma ut och fiska, som normalt inte kan det? Vilka möjligheter har vi och hur gör vi det? Vårt första steg i denna riktning var att skaffa båtar med toalett ombord. Toaletten möjliggör för många människor som har behov av en toalett i sin närhet, att åka ut och fiska en hel dag.

- I höstas tog vi hand om två döttrar med pappa. De ville fira sin fars 70-års dag och den enda möjligheten var med en båt med toalett. Helgen blev oförglömlig.” berättar Helén Lundgren, en av grundarna till Catch & Relax.

Catch & Relax kommer i och med säsongsstarten 2012 börja erbjuda möjligheter för rullstolsburna gäster att åka ut och fiska. Detta sker genom ett samarbete som vi startar med SFFF (Stockholms Funktionshindrades Frilufts och Fiskeförening). Föreningen erbjuder funktionshindrade personer ett aktivt friluftsliv i olika former. Samarbetet syftar till att tillgodose marknaden för personer med funktionsnedsättning och rörelsenedsättning, så att även de får en möjlighet att fiska och åka ut i båt, på lika villkor som icke skadade personer.

För att kunna tillmötesgå dessa personers behov kommer handikappsanpassade båtar användas från Hanterbara båtar, som tillverkar Fred 25 båtarna.

Kort om företaget Catch & Relax startade sin verksamhet 2005 och är idag en av Sveriges ledande aktörer inom guidade sportfiskeaktiviteter och är verksamma hela i Stockholms Skärgård, men främst i mellanskärgården. Catch & Relax är mer än bara ett sportfiskeguidesföretag, vi är ett aktivitetsbolag med många olika slags aktiviteter att erbjuda. Vi hjälper också våra kunder att hitta andra skärgårdsaktiviteter, boende, mat och transporter som passar till fisket. Catch & Relax satsar mycket på turismen till Stockholm och dess Skärgård, ofta i samverkan med andra företag inom turismbranschen.

För vidare info kontakta Bo Lundgren, 070-556 09 52, eller Helen Lundgren, 08-544 913 20.

SFFF - www.stockholmsfff.se, Hanterbara båtar - www.hanterbarabatar.se

Vi ställer ut på Vildmarksmässan 8-11/3 som samutställare till Roslagen.se monter AG:130 och Sportfiskemässan 23-25/3 monter O:185 och på båttorget.

Stegesundsvägen 63, 185 99 Vaxholm

tel. 08-544 913 20, 070—556 09 52, info@catchrelax.se, www.catchrelax.se