Fler fördelar för användaren när Rototilt utökar sin positioneringslösning RPS

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 05:00 CET

Rototilt Positioning Solution ger föraren exakt kontroll på redskapens position i grävsystemet. Passar nu alla styrsystem samt tillgängligt för eftermontering på Rototilts R-serie.

Rototilt var för två år sedan först ut på marknaden med en positioneringslösning, RPS, som tillsammans med grävsystemet ger föraren en exakt indikation på redskapets position. Man har nu tagit ytterligare ett steg då RPS-funktionen både kan eftermonteras samt passar till samtliga styrsystem som Rototilt erbjuder.

- Vi har fått ett oerhört bra genomslag på RPS och kunderna är jättenöjda, berättar Sven-Roger Ekström Produktchef hos Rototilt. Att nu kunna erbjuda kunderna både eftermontering av RPS samt RPS till alla våra styrsystem känns mycket bra då efterfrågan har varit stor, fortsätter Sven-Roger.

Passar branschens ledande grävsystem
Genom RPS har Rototilt anpassat sin mjukvara och skapat gränssnitt för branschens ledande grävsystemstillverkare; bl.a Leica, Trimble, Topcon, Novatorn. Därigenom finns möjligheter att nyttja hela rörelsemönstret hos tiltrotatorn i grävsystemet. För användaren innebär detta en möjlighet att med exakt precision fastställa redskapets position och därmed ökar produktiviteten.

Tillgängligt för samtliga styrsystem
RPS har sedan tidigare funnits tillgängligt tillsammans med vårt styrsystem ICS och nu kan vi även erbjuda en fristående lösning där RPS finns tillgänglig för våra styrsystem TLE, TE, P och Prop.

- Den enklaste och smidigaste lösningen är tillsammans med styrsystemet ICS där vi redan nyttjar sensorer och elsvivel för andra funktioner, RPS blir då en naturlig integrering i vårt mest avancerade styrsystem. Det känns mycket bra att nu också kunna erbjuda RPS för samtliga av våra övriga styrsystem,berättar Sven-Roger.

Eftermontering av RPS
Har man Rototilts tiltrotator av modell R4, R5, R6 eller R8 kan man även eftermontera RPS beroende på vilket grävsystem maskinen har.

- Det känns självklart att öppna möjligheten att även kunna eftermontera RPS för alla användare av R-serien , avslutar Sven-Roger Ekström.

Vill du veta mer om RPS eller Rototilts produkter kontakta:

Sven-Roger Ekström, Produktchef Rototilt
E-mail: sven-roger.ekstrom@rototilt.com