Högre brytmoment och smartare styrsystem med nya Rototilt R2

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2018 15:27 CEST

Rototilts nya tiltrotator R2

Kompaktmaskinerna blir fler, starkare och mer tekniskt utvecklade. Nya tiltrotatorn Rototilt R2 är baserad på samma koncept som de större modellerna med integrerad svivel, och ersätter föregångaren RT20B.

En stor nyhet på R2 är de nya smarta funktioner som följer med möjligheten att använda styrsystemet Innovative Control System (ICS) och säkerhetslåset SecureLock. En annan är att den nya tiltrotatorn klarar betydligt högre brytmoment än sin föregångare, vilket ger ett ökat maskinspann, från 3-6,5 ton.

Men fördelarna med nya tiltrotatorn R2 är många. Konstruktionen baseras på de större modellerna i plattformen Rototilt R med integrerad svivel. Den är starkare med 12 % högre tillåtet brytmoment, från 38 kNm till 43 kNm. R2 tillåter dubbla flödesmängden på extrafunktion och passar större grävmaskiner (3-6,5 ton).

– Under framtagningen av R2 har vi lyssnat till kundernas tankar och idéer för att skapa en mycket kraftfull tiltrotator i storleksklassen. Till exempel ökad hydraulkapacitet och smartare styrsystem, säger produktchef Sven-Roger Ekström.

Den stora nyheten är möjligheten till Rototilts styrsystem Innovative Control System (ICS). Med den medföljande displayen har föraren enklare justeringsmöjligheter och bättre överblick av tiltrotatorsystemet.

För en säkrare arbetsmiljö runt maskinen finns nu även säkerhetslåset SecureLock för säkra redskapsbyten.

– Lansering av maskinfästena S40, S45 och S50 kommer också lägligt. Tillsammans med nya R2, styrsystemet ICS och säkerhetslåset SecureLock ger det kunden en unik helhet där allt styrs från en och samma display, avslutar Sven-Roger Ekström.

R2 visas för första gången på Intermat i Paris.

Fördelar med R2:

• Möjlighet till smarta styrsystemet ICS
  • Säkerhetslåset SecureLock
  • Klarar större maskiner (3-6,5 ton)
  • Färre smörjpunkter
  • Ökat max brytmoment (42,5 kNm)
  • Elsvivel
  • Fler hydraulfunktioner
  • Extrafunktion har 50 % högre flöde
  • Integrerad centralsmörjning
  • Ny gripmodul (RG400 och RG600)
  • Ny hydraulikkoppling (ORFS-8)

Rototilt är världens ledande tillverkare av tiltrotatorer, tillbehör och styrsystem. Med Rototilt® bryter vi ny mark för entreprenadmaskiner genom att förvandla grävmaskiner till fullfjädrade redskapsbärare. Genom att samla alla resurser och all kompetens i Vindeln, erbjuder vi en unik kombination av tekniskt kunnande, kvalitet, kapacitet samt förståelse för kundens affär. Våra kunder finns över hela världen och vår strävan är att de i alla kontakter med oss ska uppleva precision, pålitlighet och engagemang.