Indexator lanserar hjul- och bandstyrning för grävmaskiner

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 15:27 CEST

Nu lanserar Indexator nästa steg i utvecklingen av det ledande styrsystemet PropPlus för Rototilt. Med tillvalet PropPlus Direct blir det möjligt att styra grävmaskinens hjul eller band med samma handtag som styr Rototilt och grävmaskinens övriga rörelser. PropPlus Direct visas upp på Maskinexpo i Stockholm den 14-16 maj.

Med PropPlus Direct styrs grävmaskinen med en egen rulle på handtaget. Det innebär att hjulgrävarens ratt och bandgrävarens styrspakar inte behöver användas för att styra grävmaskinen. Föraren slipper alltså växla mellan handtag och ratt eller styrspakar vid till exempel kortare förflyttningar.

- Det här är en ny funktion på marknaden men som är mycket efterfrågad. Det är en ergonomisk lösning för föraren och leder till ett smidigare och effektivare arbete, säger Sven-Roger Ekström, Indexators Produktchef för Rototilt.

- PropPlus Direct är utvecklat för att ge en mycket smidig gång. Hjul- och bandrörelserna är mycket följsamma och lyder minsta vink från föraren, säger Sven-Roger Ekström.

I utvecklingen har säkerheten också varit en bärande del. Därför är PropPlus Direct rent tekniskt isolerat från övriga maskinfunktioner så att styrningen inte kan påverkas av något annat.

PropPlus ledande
Styrsystemet PropPlus lanserades 2007 och är helt utvecklat för Indexators Rototilt. Systemet har på kort tid blivit populärt bland förare och en storsäljare som är på väg att bli det ledande styrsystemet på marknaden för Rototilt.

Med PropPlus kommer känslan
PropPlus är marknadens mest moderna proportional-styrsystem. Till exempel kan tilt, rotation och extrafunktion användas samtidigt och parallellt och reglas proportionellt. Köregenskaperna har vässats och man kan arbeta snabbare och med högre precision. Populära funktioner är både krypkörningsfunktionen för extra precision och skakfunktionen då man med ett knapptryck sprider materialet jämnt och snabbt med skopan.

Enkel installation och driftsnålt
För installatören innebär styrsystemet också stora fördelar med bland annat kortare installationstid, enkla inställningar, exakt kalibrering och säkra backuper. Nytt är även att PropPlus har uppgraderats ett nytt grafiskt gränssnitt för ännu enklare konfiguration. PropPlus är också utvecklat för att maskinen ska jobba bättre vilket leder till högre maskinprestanda och lägre bränsleförbrukning.

PropPlus finns till de flesta grävmaskinsmärken på marknaden och erbjuds för ett brett urval av handtag.

För mer information kontakta:

Sven-Roger Ekström, Produktchef Rototilt, 070-347 09 47
Jonas Persson, Säljansvarig för Rototilt i Sverige, 070-310 25 51

------------------------------------------------------------

Indexator är en av världens ledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, vårt varumärke är Rototilt. Vi är även en världsledande tillverkare av rotatorer för skogsbruk, styckegods- och materialhantering.
Indexator leder den tekniska utvecklingen - vi lägger stor vikt vid kvalitet och precision. Vår spetskompetens, erfarenhet och moderna produktionsanläggningar borgar för hög slutkvalitet på såväl ingående komponenter som färdiga produkter. Indexator finns i Vindeln utanför Umeå. Våra kunder finns över hela världen - exportandelen är ca 70 procent. Produkterna finns idag på mer än 40 marknader över hela världen. Indexator är en koncern med dotterbolag i Tyskland och Nordamerika samt säljkontor i Finland. Vi har ett väl utbyggt återförsäljar- och servicenät på samtliga marknader där vi finns representerade. Indexator omsätter ca 435 Mkr och har ca 215 medarbetare (budgetår 2007/2008).