Indexator lanserar nya gripmodulen G1060

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 08:51 CEST

Indexator presenterar nu den största storleken i den populära serien av löstagbara gripmoduler för Rototilt. Den nya modellen G1060 är anpassad för särskilda fästen till storlekarna RT 60B och RT 80. G1060 visas på Maskinexpo 2009, den 14-16 maj.

Gripmodulen är ett praktiskt plock- och lyftverktyg som kan användas till de flesta typer av griparbeten, exempelvis rörläggning, stolpresning, stensättning och lättare sortering. Med en gripmodul blir både grävmaskinen och Rototilt ännu mer mångsidig.

Unikt är att Indexators gripmoduler är de enda på marknaden med rundade klor som stänger helt och som är löstagbara. Gripmodulerna har tre gripklor, stor gripvidd och är lättmanövrerade vilket gör dem lätta att använda. En gripmodul går snabbt att montera och demontera och går att komplettera med i efterhand om fästet är förberett.

För den största av de stora
I Indexators produktsortiment finns sedan tidigare gripmodulerna G510, G710 och G910. Den nya G1060 är avsedd för den största Rototilt-modellen RT 80, utrustad med S80-fäste eller Verachtert-fästet CW40. G1060 passar även för RT60B med CW30-fäste. Storleken passar för stora grävmaskiner mellan 24-30 ton.

I och med den nya G1060 har Indexator en komplett serie med löstagbara gripar. Vilken grip som passar bäst avgörs av typen av redskapsfäste. Gripmodulen är tillverkad i kvalitetsstål med gjutna klor, vilket gör den mycket slitstark och tålig.

G1060 har öppningsmåttet 1060 mm, en lyftkapacitet på 1300 kg och väger 170 kg. Gripmodulen finns för omgående försäljning.

För mer information kontakta:

Sven-Roger Ekström, Produktchef Rototilt, 070-347 09 47
Jonas Persson, Säljansvarig för Rototilt i Sverige, 070-310 25 51

-----------------------------------------------------------------

Indexator är en av världens ledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, vårt varumärke är Rototilt. Vi är även en världsledande tillverkare av rotatorer för skogsbruk, styckegods- och materialhantering.
Indexator leder den tekniska utvecklingen - vi lägger stor vikt vid kvalitet och precision. Vår spetskompetens, erfarenhet och moderna produktionsanläggningar borgar för hög slutkvalitet på såväl ingående komponenter som färdiga produkter. Indexator finns i Vindeln utanför Umeå. Våra kunder finns över hela världen - exportandelen är ca 70 procent. Produkterna finns idag på mer än 40 marknader över hela världen. Indexator är en koncern med dotterbolag i Tyskland och Nordamerika samt säljkontor i Finland. Vi har ett väl utbyggt återförsäljar- och servicenät på samtliga marknader där vi finns representerade. Indexator omsätter ca 435 Mkr och har ca 215 medarbetare (budgetår 2007/2008).