Indexator Rototilt Systems lanserar ett helt nytt sätt att köpa tiltrotatorer

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2014 16:44 CEST

Tack vare en helt ny teknikplattform – Rototilt® R – tar Indexator Rototilt Systems nu ännu ett stort, viktigt steg i arbetet med att sätta kunden i centrum: Som enda tiltrotatortillverkare på marknaden erbjuder Indexator entreprenören att helt kunna skräddarsy funktionalitet och utrustning efter sina behov och uppdrag.

Den första generationen Rototilt® som bygger på den nya plattformen premiärvisas under MaskinExpo, 22-24 maj i Stockholm, och finns i modellerna; R4 för grävmaskiner 10-16 ton, R6 för grävmaskiner 15-24 ton och R8 för grävmaskiner 23-30 ton.

– Nya Rototilt® kombinerar all den effektivitet och pålitlighet som gjort våra klassiska tiltotatorer världsledande, med ny banbrytande teknik som gör din redskapsbärare ännu säkrare och flexiblare, meddelar Per Väppling, försäljnings- och marknadschef, Indexator Rototilt Systems AB. Dessa modulbaserade möjligheter gör att du kan maximera produktivitet och minimera driftskostnader.

– Om några år kommer denna valfrihet att vara en självklarhet i branschen. Med Rototilt® behöver du inte vänta längre, konstaterar Per Väppling.

En produktlinje med full valfrihet

Den nya tekniska plattformen innebär att den gamla uppdelningen i olika produktlinjer försvinner. Kunden väljer istället Rototilt® efter storlek på maskin och önskemål på funktionalitet och kringutrustning.

– Den tekniska plattformen utgår från vår mest avancerade tiltrotatorserie Advance Line som gjorts modulär. Basmodellen motsvarar på så sätt gamla Classic Line och sedan kan kunden bygga på med teknik exakt efter behov och enbart betala för det han behöver.

Nya Rototilt® introducerar också en rad tekniska nyheter, bl a en förbättrad, dockad svivel med lägre vikt och en ny hydraulikarkitektur.

– Och för Indexator innebär den modulbaserade plattformen att vi kan erbjuda all denna valfrihet på ett enkelt sätt. Det här är goda nyheter för alla inblandade, berättar Niklas Bjuhr tekniskt chef Indexator Rototilt Systems AB.

Världens säkraste tiltrotator

Nya Rototilt® bygger vidare på Indexators beprövade säkerhetslösning –  SecureLock™ –  som eliminerar risken för tappade eller pendlande redskap och gör Rototilt® till världens säkraste tiltrotator.  Den har också en hydraulik som klarar mycket flödeskrävande redskap och möjligheten att köra dubbla applikationer.

Utveckling och säkerhet är högt prioriterade områden hos Indexator Rototilt Systems.

– Det är inte en slump att samtliga våra styrsystem uppfyller den nya säkerhetsstandarden ISO 13031 och att SecureLock™ till och med överträffar den, meddelar Per Väppling. Som marknadsledare vill vi ta vårt ansvar att höja ribban för vad som kan förväntas av en tiltrotator och i detta är säkerhet och valfrihet två nyckelord, avslutar Väppling.

De första modellerna av Rototilt® kommer börja levereras redan i maj.

NÅGRA AV FUNKTIONERNA SOM KAN VÄLJAS TILL ROTOTILT®

SecureLock™ – en helt ny säkerhetsnivå

Ett säkerhetslås som alltid ger dig bekräftelse på att redskapet är korrekt kopplat. SecureLock kombinerar mekaniska och sensorbaserade funktioner med tydliga ljudsignaler och en kontinuerlig övervakning. Det varnar till och om komponenter är slitna och behöver åtgärdas.

Olika typer av styrsystem

Indexator Rototilt Systems erbjuder en rad olika styrsystem för att passa kundens specifika behov, som t.ex. ICS, PropPlus, TLE, P m.m där ICS står för den senaste generationens styrsystem. Till detta kan du också välja olika typer av handtag.

ICS – styrsystemet som ger full kontroll

Indexator Control System ger en driftsäkrare funktion och optimerad bränsleförbrukning. Dessutom får du positionsgivare, autokalibrering och display i förarhytten som öppnar helt nya möjligheter att styra redskapen.

HFS – för redskap med höga flödeskrav

Indexators högflödessvivel ger dig ordentligt med kraft (200 liter/min vid 300 bar) för sopvalsar, vibroplattor, sorterings- och multigripar m fl flödeskrävande hydrauliska redskap. Sviveln är också direktmonterad på redskapsfästet för att minimera läckage och tryckfall samt öka flödeskapaciteten.

ILS – ger dig smartare centralsmörjning

Indexator Lubrication System möjliggör centralsmörjning av tiltrotatorn. ILS kan enkelt kopplas ihop med din grävmaskins smörjningssystem och fördelar snabbt och smidigt ut fett i rätt mängd.

Cylindrar Välj mellan teleskopiska, dubbelverkande eller dubbelverkande med lasthållningsventil.

MER INFORMATION

För frågor eller ytterligare information kring den nya tekniska plattformen och Rototilt®, kontakta Försäljnings- och marknadschef Per Väppling, 070-347 22 54, per.vappling@indexator.com

eller Marknadskoordinator Anna-Clara Fridén, 070-675 13 97, anna-clara.friden@indexator.com

Indexator Rototilt Systems AB är en av marknadens ledande tiltrotatortillverkare och kan presentera ett komplett program för grävmaskiner med Rototilt, styrsystem och redskap. Kvalitet, driftsäkerhet och lägsta energiförbrukning är i världsklass. Några av produktens alla fördelar är oljefylld rotorkropp för bästa livslängd och ekonomi, låg bränsleförbrukning med marknadens lägsta vikt, låga effektförluster tack vare optimerad hydraulik. Indexator Rototilt Systems AB är en del av Indexator Group där även Indexator Rotator Systems AB ingår. Koncernen har ca 250 medarbetare och omsätter ca 550 milj SEK.