Indexator Rototilt Systems lanserer en helt ny måte å kjøpe tiltrotatorer på.

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2014 20:35 CEST

Takket være en helt ny teknisk plattform – Rototilt® R – tar Indexator Rototilt Systems nå enda et stort, viktig skritt i arbeidet med å sette kunden i sentrum: Som eneste tiltrotatorprodusent på markedet tilbyr Indexator entreprenøren å kunne skreddersy funksjonalitet og utstyr helt etter sine behov og oppdrag.

Den første generasjonen Rototilt®, som bygger på den nye plattformen, har premierevisning under MaskinExpo, 22.–24. mai i Stockholm, og fås i følgende modeller; R4 for gravemaskiner 10–16 tonn, R6 for gravemaskiner 15–24 tonn og R8 for gravemaskiner 23–30 tonn.

– Nye Rototilt® kombinerer all effektiviteten og påliteligheten som har gjort våre klassiske tiltrotatorer verdensledende, med ny banebrytende teknologi som gjør redskapsbæreren enda sikrere og mer fleksibel, sier Per Väppling, salgs- og markedssjef i Indexator Rototilt Systems AB. Disse modulbaserte mulighetene gjør at du kan oppnå optimal produktivitet med reduserte driftskostnader.

– Om noen år vil denne valgfriheten være en selvfølge i bransjen. Med Rototilt® trenger du ikke vente lenger, konstaterer Per Väppling.

En produktlinje med full valgfrihet

Den nye tekniske plattformen innebærer at den gamle inndelingen i ulike produktlinjer forsvinner. Kunden velger i stedet Rototilt® etter størrelse på maskin og hva han trenger av funksjonalitet og utstyr.

– Den tekniske plattformen bygger på vår mer avanserte tiltrotatorserie, Advance Line, som er gjort modulær. Basismodellen tilsvarer dermed den gamle Classic Line, og kunden kan så bygge på med teknikk etter behov og bare betale for det han trenger.

Nye Rototilt® introduserer også en rekke tekniske nyheter, bl.a. en forbedret, dokket svivel med lavere vekt og en ny hydraulikkarkitektur.

– Og for Indexator innebærer den modulbaserte plattformen at vi kan tilby all denne valgfriheten på en enkel måte. Dette er gode nyheter for alle involverte, sier Niklas Bjuhr, teknisk sjef i Indexator Rototilt Systems AB.

Verdens sikreste tiltrotator

Nye Rototilt®bygger videre på Indexators utprøvde sikkerhetsløsning –  SecureLock™ –  som eliminerer risikoen for mistede eller pendlende redskaper og som gjør Rototilt® til verdens sikreste tiltrotator. Den har også en hydraulikk som tar svært trykkrevende redskaper og gir deg mulighet til å kjøre doble applikasjoner.

Utvikling og sikkerhet er høyt prioriterte områder hos Indexator Rototilt Systems.

– Det er ikke tilfeldig at alle våre styresystemer oppfyller den nye sikkerhetsstandarden ISO 13031 og at SecureLock til og med overgår den, sier Per Väppling. Som markedsledere vil vi ta ansvar for å heve listen for hva som kan forventes av en tiltrotator, og her er sikkerhet og valgfrihet to nøkkelord, sier Väppling.

De første modellene av Rototilt® leveres allerede i mai.

NOEN AV FUNKSJONENE SOM KAN VELGES TIL ROTOTILT®

SecureLock™ – et helt nytt sikkerhetsnivå

En sikkerhetslås som alltid gir deg bekreftelse på at redskapet er riktig tilkoblet. SecureLock™ kombinerer mekaniske og sensorbaserte funksjoner med tydelige lydsignaler og kontinuerlig overvåkning. Den varsler til og med når komponenter er slitte og må repareres.

Ulike typer styresystemer

Indexator Rototilt Systems tilbyr en rekke ulike styresystemer til kundenes ulike behov, for eksempel ICS, PropPlus, TLE, P m.m., der ICS står for den siste generasjonens styresystem. Til dette kan du også velge ulike styrespaker.

ICS – styresystemet som gir full kontroll

Indexator Control System gir en mer driftssikker funksjon og optimalisert drivstofforbruk. Dessuten får du posisjonsgivere, autokalibrering og display i førerhuset, som gir helt nye styringsmuligheter for redskapene.

HFS – for redskaper med høye trykkrav

Indexators høytrykkssvivel gir deg skikkelig kraft (200 liter/min ved 300 bar) for feievalser, vibroplater, sorterings- og multigrabber og andre trykkrevende hydrauliske redskaper. Svivelen er også direktemontert på redskapsfestet for å minimere lekkasje og trykkfall samt øke strømningskapasiteten.

ILS – gir deg smartere sentralsmøring

Indexator Lubrication System muliggjør sentralsmøring av tiltrotatoren. ILS kan enkelt koblestil gravemaskinens smøresystem og fordeler raskt og smidig fett i riktig mengde.

Sylindre Velg mellom teleskopiske, dobbeltvirkende eller dobbeltvirkende med lastventil.

MER INFORMASJON

Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon om den nye tekniske plattformen og Rototilt®, kan du kontakte salgs- og markedssjef Per Väppling, +46 (0)70-347 22 54, per.vappling@indexator.com

eller markedskoordinator Anna-Clara Fridén, +46 (0)70-675 13 97, anna-clara.friden@indexator.com

Indexator Rototilt Systems AB är en av marknadens ledande tiltrotatortillverkare och kan presentera ett komplett program för grävmaskiner med Rototilt, styrsystem och redskap. Kvalitet, driftsäkerhet och lägsta energiförbrukning är i världsklass. Några av produktens alla fördelar är oljefylld rotorkropp för bästa livslängd och ekonomi, låg bränsleförbrukning med marknadens lägsta vikt, låga effektförluster tack vare optimerad hydraulik. Indexator Rototilt Systems AB är en del av Indexator Group där även Indexator Rotator Systems AB ingår. Koncernen har ca 250 medarbetare och omsätter ca 550 milj SEK.