Indexator utsett till ”Årets gröna företag” av Miljöpartiet

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 09:17 CEST

Ett framgångsrikt och fokuserat miljö- och jämställdhetsarbete gör att Miljöpartiet har tilldelat tillverkningsföretaget Indexator priset som Årets gröna företag 2010 i Västerbotten.

Med ett föredömligt jämställdhetsarbete och ett imponerande miljöarbete tar Indexator täten för en hållbar företagsutveckling och visar att grönt företagande kan vara både framgångsrikt och lönsamt, motiverar Miljöpartiet priset.

Miljöpartiet vill uppmärksamma företag som bedriver föredömligt miljö- och jämställdhetsarbete och fokuserar på långsiktig hållbarhet. 15 företag i Västerbotten var nominerade i kategorierna stora respektive mikro- och småföretag.

Det här är andra gången på kort tid som Indexator uppmärksammats och belönats för sitt arbete med bland annat jämställdhet. I juli mottog Indexator Arbetsförmedlingens nationella pris ”Stafetten” vid Almedalsveckan på Gotland.

Indexator har under senaste åren arbetat målmedvetet med värdegrundsfrågor, fler kvinnor i företaget, samarbete med utbildningar för smidig kompetensförsörjning och generationsväxling. Värdegrund och jämställdhet ses som ett konkurrensmedel och företaget sammanställer även en intern bok ”Indexators filosofi” om sina kärnvärden.

Vidare satsades under lågkonjunkturen resurser tillsammans med bland annat IF Metall och Europeiska Socialfonden på kompetensutveckling för att minska antalet varsel och istället stärka medarbetarnas kunskap.

Andra exempel på företagets arbete kring yttre och inre miljö är systematisk hantering av avfall, rening, och återvinning. Produkternas påverkan har också varit områden Indexator arbetat med, t ex viktoptimering för lägre bränsleförbrukning, miljövänlig lackering etc.

Åsa Tykesson som arbetar med miljöfrågor hos Indexator tog emot pris och diplom som delades ut av Miljöpartiets riksdagsman Tomas Nihlén vid en ceremoni i fredags.

För mer information kontakta:

Pär Lärkeryd, VD Indexator AB, 070-299 57 10

Per Norell, Kommunikationschef, 070-350 95 03

Indexator är en av världens ledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, vårt varumärke är Rototilt. Vi är även en världsledande tillverkare av rotatorer för skogsbruk, styckegods- och materialhantering. Indexator leder den tekniska utvecklingen – vi lägger stor vikt vid kvalitet och precision. Vår spetskompetens, erfarenhet och moderna produktionsanläggningar borgar för hög slutkvalitet på såväl ingående komponenter som färdiga produkter. Indexator finns i Vindeln utanför Umeå och har dotterbolag i Tyskland och Nordamerika samt säljkontor i Finland. Exportandelen är ca 65%.