Pär Lärkeryd blir VD för Norra Skogsägarna

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 11:40 CET

Pär Lärkeryd har utsetts till ny verkställande direktör för Norra Skogsägarna. Pär Lärkeryd är idag VD för det framgånsrika industriföretaget Indexator AB i Vindeln.

Pär Lärkeryd har varit VD för Indexator i snart sex år och tillträder den nya rollen under våren nästa år. Det är tidpunkten och behovet av nya utmaningar som gör att Pär väljer att söka nya vägar.

- Jag känner att tidpunkten just nu är den rätta att söka nya spår. Tillsammans har vi klarat av en djup lågkonjunktur och Indexator har kommit tillbaka i en oerhört stark marknadsposition, med en stabil ekonomi och en mycket väl fungerande organisation. Företaget är med andra ord väl rustat för att möta framtiden, säger Pär Lärkeryd.

- Jag trivs väldigt bra inom Indexator och jag känner ett fullt stöd från ägare, styrelse och alla fantastiska medarbetare. Det är min nyfikenhet och mitt behov av nya typer av utmaningar som gör att jag väljer att söka mig nya vägar.

- Att Pär har valt att gå vidare är hans eget beslut och vi önskar honom lycka till då han börjar sin nya roll nästa år. Vi hade gärna sett honom arbeta kvar hos oss eftersom vi har trivts tillsammans och tycker att Pär har gjort ett fantastiskt jobb med Indexator och han har fullföljt sitt ledarskap på ett utmärkt sätt. Nu är det upp till ägare och styrelse att omgående ta hand om det viktiga och ansvarsfulla arbetet med en plan för att hitta den framtida lösningen, säger Hans Jonsson, delägare och styrelseordförande vid Indexator.

Under den tid som är kvar kommer Pär att arbeta precis som vanligt för att driva Indexator framåt.

För ytterligare information kontakta:

Pär Lärkeryd, VD, 0933-14802, 070-299 57 10
Per Norell, Kommunikationschef, 0933-14825, 070-350 95 03

Indexator är en av världens ledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, vårt varumärke är Rototilt. Vi är även en världsledande tillverkare av rotatorer för skogsbruk, styckegods- och materialhantering. Indexator leder den tekniska utvecklingen – vi lägger stor vikt vid kvalitet och precision. Vår spetskompetens, erfarenhet och moderna produktionsanläggningar borgar för hög slutkvalitet på såväl ingående komponenter som färdiga produkter. Indexator finns i Vindeln utanför Umeå och har dotterbolag i Tyskland och Nordamerika samt säljkontor i Finland. Exportandelen är ca 70%.