Rototilt säkrar produktionen och investerar 20 miljoner för framtiden

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2017 08:03 CEST

Ny CNC-maskin

Teknikföretaget Rototilt Group AB, i Vindeln, har under de senaste åren haft en imponerande tillväxt. Omsättningskurvorna pekar uppåt och visar att målet med att växa på en internationell marknad verkligen händer. - Vi satsar ordentligt på ett nytt produkterbjudande som vi precis lanserat och för att klara detta har även vår tillverkningskapacitet anpassas. Vi flyttar också hem jobb till Vindeln med ett antal nyanställningar som följd, säger Anders Jonsson VD hos Rototilt Group AB.

Rototilt befinner sig i en expansiv fas. Företaget har under de senaste åren startat upp nya dotterbolag samt gått in på nya marknader. Målet är dock att fortsätta med Vindeln som nav för verksamheten där man samlat produktion och nyckelkompetenser.
- Att vi ska fortsätta finnas i Vindeln är min framtidsbild men det ställer stora krav på både oss själva och på samhället. Vi behöver bland annat kompetent personal och det kräver bostäder och infrastruktur, säger Anders Jonsson.

För att säkra upp produktionskapaciteten och produktkvaliteten har Rototilt nyligen investerat mer än 20 miljoner kr i totalt tre nya maskiner.

- Förra veckan driftsatte vi den senaste CNC-maskinen och personal har utbildats. Vi har även investerat i en ny tillverkningsteknik som gör att vi har en än högre förädlingsgrad än tidigare, på plats i fabriken i Vindeln. Vi behärskar våra produkter i dess finaste nyanser tack vare en högklassig slipmaskin samt avancerad kontroll- och mätteknik, säger Anders Jonsson.

Rototilt tillhandahåller tiltrotatorer, redskap, styrsystem och systemlösningar för grävmaskiner. Huvudkontoret och all tillverkning finns i Vindeln. Företaget har dotterbolag i Kanada, Tyskland, Norge, Finland och England samt säljbolag och importörer i bl.a Danmark, Frankrike, BeNeLux.

Omsättningen ökade i linje med företagets långsiktiga tillväxtstrategi och under 2016 tecknade man ett OEM-avtal med Caterpillar, världens största entreprenadmaskintillverkare.

- Vi fortsätter med stark tillväxt och bara i år ser vi att vi kommer ha ett bemanningsbehov med ca två personer i månaden för att klara våra kapacitetskrav. Vi har en utmanande och spännande tid framför oss, avslutar Anders Jonsson.