Svensk säkerhetslösning får innovationspris

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2019 22:12 CEST

Wolfgang Vogl, CEO Rototilt GmbH och Pär Olofsson, Technical Design Engineer på Rototilt Group var på plats i tyska Berlin och mottog priset

Svenska teknikföretaget Rototilt Group AB får priset German Innovation Award för sitt säkerhetslås SecureLock. Lösningen eliminerar risken för tappade redskap från grävmaskiner. – Det ska inte ske några olyckor alls med fallande redskap, och med ett smart säkerhetslås kommer vi närmare det målet, säger Pär Olofsson, konstruktör på Rototilt Group AB.

Grävmaskiner byter redskap flera gånger varje dag. Går något fel i kopplingen så kan det leda till ett tappat redskap med allvarliga skador och dödsfall. Den risken vill tiltrotatortillverkaren Rototilt eliminera med SecureLock.

-Vi är oerhört stolta över utmärkelsen! Vår idé är att ingen på arbetsplatsen ska känna sig otrygg. Med SecureLock är föraren alltid säker på att redskapet är korrekt kopplat, säger Pär Olofsson som själv var på plats i Tyskland och tog emot priset.

Säkerhetslåset ger en tydlig ljudsignal som bekräftar att redskapet sitter som det ska och övervakningen sker kontinuerligt för att säkerställa att redskapet alltid är låst. Två helt separata låskretsar ser till att det är en säker koppling och eliminerar elektriska fel. En LED-lampa tänds automatiskt vid redskapsbyte för att förbättra sikten när redskapet kopplas.

German Innovation Award är ett europeiskt pris som vill synliggöra innovationer. Vinnarna står för lösningar som utmärker sig genom användarfokus och mervärde. Rototilt Group AB får utmärkelsen för SecureLock kombinerat i tiltrotator och maskinfäste i kategorin Business to Business - Machines and Engineering

Rototilt är världens ledande tillverkare av tiltrotatorer, tillbehör och styrsystem. Med produkter från Rototilt® bryter vi ny mark för entreprenadmaskiner genom att förvandla grävmaskiner till fullfjädrade redskapsbärare. Genom att samla alla resurser och all kompetens i Vindeln, erbjuder vi en unik kombination av tekniskt kunnande, kvalitet, kapacitet samt förståelse för kundens affär. Våra kunder finns över hela världen och vår strävan är att de i alla kontakter med oss ska uppleva precision, pålitlighet och engagemang.