Hyresgästanpassa en hangar!

Nyhet   •   Jan 20, 2017 11:18 CET

- Det här är en helt ny kundgrupp för oss så det har varit extra spännande och lärorikt att vara engagerad i, säger John Kåwert projektledare på Rotpartner.

Hangaren är ursprungligen byggd som en flyghangar i slutet av 80-talet men byggdes om i mitten av 90-talet till en logistikfastighet och har fungerat som det fram tills våren 2016.

- Våra nya hyresgäster EFS och EMS vill ha en toppmodern hangar anpassad efter deras verksamheter så vi kontaktade Rotpartner för att hjälpa oss projektleda det ombyggnadsarbetet, säger Jacob Jensen, Asset Manager.

EFS, European Flight Service, som flyger affärsflyg och deras dotterbolag EMS, European Maintenance Service, som gör underhåll på flygplan ville skapa en högst representativ hangar och tog även in sin egen arkitekt för att ge kontor och hangar en enhetlig gestaltning. Rotpartner har varit bygg- och projektledare.

- Det har varit flera utmaningar under arbetets gång. Bygglov och ritningar fanns men en del handlingar har saknats, vilket har fått lösas efter hand. Hangaren vetter mot flygfältet vilket innebar extra säkerhetsutmaningar så att ingen obehörig passerar ut på airside under byggprojektet. Parallellt med vårt projekt pågick även en utbyggnad av flygfältets uppställningsplats vilket innebar samordningsutmaningar så att vi inte var i vägen för varandra, säger John Kåwert.

Det finns även tuffa miljökrav att ta hänsyn till när det handlar om underhåll av flygplan t ex när det kommer till rening av processvattnet. SAIAB har en egen reningsanläggning i grannhangaren som bl a tar hand om kadmium och nickel. Under projektet byggdes därför också en pumpanläggning för att kunna pumpa över processvattnet till den andra hangaren.

- Rotpartner har gjort ett bra jobb. Den här typen av industrilokaler med allt vad det innebär skiljer sig en hel del från bostäder och kommersiella fastigheter och vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Jacob Jensen.

SAIAB, Swedish Airport Infrastructure AB, är ett bolag ägt till lika delar mellan Swedavia Real Estate AB och Alecta Pensionsförsäkring. SAIAB äger ett 20-tal fastigheter i Göteborg, Stockholm och Malmö omfattande ca 280 000 kvm.