Rotpartner bryter mönster i byggbranschen!

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 06:48 CET

I den mansdominerande fastighets- och byggbransch går Rotpartner mot strömmen och är nu fler kvinnor än män. Företaget har haft en stark tillväxt och under de senaste fyra åren har man mer än fördubblat sin personal och gått ifrån 17 till 37 anställda varav 19 nu är kvinnor. Tidigare i höst tillsatte man också en kvinnlig vd till Stockholmskontoret.

- Man kan tycka att det här inte borde vara en så stor nyhet år 2015 och att vi borde kommit längre i vår bransch, och i samhället i stort för den delen, men tyvärr ser det inte ut så än. Fastighets- och byggbranschen är en traditionellt manlig bransch och vi är väldigt stolta över att bryta det mönstret. Det är ett steg i rätt riktning och vi hoppas att fler kommer att följa oss, säger John Kåwert, marknadschef på Rotpartner.

Rotpartner har gjort sig kända för att gå in med ett helhetsperspektiv när de tar sig an ett byggprojekt och jobba med två parallella processer, en byggprocess och en mänsklig process kallad Hyresgästdialogen™.

- I motsats till många andra i branschen så tar vi alltid in det mänskliga perspektivet i ett byggprojekt. Det handlar om så mycket mer än vad som händer just i byggdammet och den inställningen tror jag gör att vi attraherar människor, både kvinnor och män, som kanske inte annars sökt sig till vår bransch. Vi är inte heller rädda för att rekrytera brett och ser det snarare som en fördel om våra medarbetare har väldigt skilda bakgrunder. För att ta ett exempel så anställde vi en beteendevetare i somras", säger Daniel Olsson, personalansvarig på Rotpartner i Göteborg.

Rotpartner som har sitt huvudkontor i Göteborg har de senaste åren etablerat sig både i Malmö och Stockholm och planerar att expandera ytterligare. I skrivande stund håller man på att rekrytera 5-6 personer för samtliga orter.

Rotpartner är ett konsultföretag som levererar kvalificerade konsulttjänster, både projektledning, projektering och byggteknisk konsultation, för ombyggnad och utveckling av fastigheter. Verksamheten driver ombyggnadsprojekt med fokus på två parallella processer, en byggprocess och en process med fokus på kundens kund kallad Hyresgästdialogen™. Rotpartner har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö och är i dagsläget 37 st anställda.