Stena Fastigheter tar hjälp av Rotpartner vid förnyelse av vårdbyggnad

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 14:57 CEST

När Stena Fastigheter ska förnya sina vårdbyggnader i Södra Lövgärdet i Göteborg har man valt att ta hjälp av Rotpartner med både projektering och projektledning samt Hyresgästdialogen™ med verksamheterna i byggnaderna.

I Södra Lövgärdet i Göteborg har Stena Fastigheter ett fastighetsbestånd som förutom ca 1300 bostäder innehåller bl.a. vårdbyggnader, skola och butiker. Vårdbyggnaden rymmer äldreboende kallat Lövgärdets hus, vårdcentral, boende, barnomsorg bl.a. och är ca 16.000 kvm stort. Det drivs av Göteborg Stad och står nu inför en delvis förnyelse.

I projektet ingår ett flertal olika delprojekt, bl.a. ombyggnad av en avdelning, ny gård för rekreation, nytt ambulansintag och en uppgradering av entrén mot torget. Dessutom skall alla fönster bytas och balkonger glasas in. För närvarande pågår ombyggnad av en avdelning till ett nytt långtidsboende för äldre samt markarbeten på utsidan.

I Rotpartners uppdrag ingår förutom projektledning och byggledning även projektering och tjänster ur Hyresgästdialogen™ där samordning sker mellan Göteborg Stad stadsdelsnämnd (verksamheten), Lokalförvaltningen och Stena Fastigheter.

- När projekt spänner så brett som från att våra arkitekter får ägna sig åt färgsättning för dementa personer och projektering av en ny gård och samtidigt ha en dialog med verksamheterna så får vi ett helhetsansvar som känns både roligt och utmanande, säger Fredrik Olsson VD på Rotpartner.

Projektet påbörjades i vintras med projektering och pågår fram till och med december 2014 då allt skall vara färdigställt.

Rotpartner är ett konsultföretag som levererar kvalificerade konsulttjänster, både projektledning, projektering och byggteknisk konsultation, för ombyggnad och utveckling av fastigheter. Verksamheten driver ombyggnadsprojekt med fokus på två parallella processer, en byggprocess och en process med fokus på kundens kund kallad Hyresgästdialogen. Rotpartner har kontor i Göteborg och Stockholm och har i dagsläget ca 25 st anställda.