RUAG Space firar 700 satellit-separationer tillsammans med Rymdminister Matilda Ernkrans

700 lyckade satellitseparationer är resultatet av ett långt och förtroendefullt samarbete med NASA och ESA (Europeiska rymdorganisationen) och på senare år RUAG Space alltmer framskjutna position inom den kommersiella rymdindustrin.

”De svenska rymdsatsningarna säkrar Sveriges plats som ledande forsknings- och innovations-nation. Det blir allt tydligare att det finns samhälls-utmaningar vi behöver lösa gemensamt, exempelvis klimatfrågan, där det internationella rymdsamarbetet är grundläggande för att vi skall lyckas”, sa Matilda Ernkrans, som även fick lägga i boll nummer 700 i rören som symboliserar varje uppskjutning.

”För oss har varje separation ett värde och är ett event i sig. RUAG Space i Linköping har varit med länge nu och det är vår hundraprocentiga tillförlitlighet som gör att vi kan se tillbaka på vår historia med stolthet och samtidigt se framåt med förväntan och tillförsikt. Tack vare förmågan att möta kundernas förväntan i rymdens extrema miljö, lyckas vi också nå ut till nya kunder och sätta RUAG Space på kartan”, säger Anders Larson, Sverigechef RUAG Space AB.

”Kontraktet för OneWeb innebar att RUAG Space tog klivet in i det som går under benämningen New Space. Den globala rymdsektorn förändras i snabb takt och kommersialiseringen av rymden innebär att allt fler privata aktörer utmanar traditionella strukturer. Detta är en stor och spännande möjlighet för oss på RUAG Space och vi ser en stark och växande rymdindustri där vi är väl positionerade för framtida utmaningar”, säger Andreas Jonsson, platschef RUAG Space Linköping.

RUAG Space del i OneWeb är att leverera fastsättningsanordningen till samtliga 600 satelliter som kommer ingå i ett nät runt hela jordklotet. Varje uppskjutning består av ett drygt 30-tal satelliter med ett separationssystem som sitter på en så kallad dispenser tillverkad av RUAG Space i Linköping. Dispensersystemet gör det möjligt att separera satelliterna i en bestämd ordning för att hamna i exakt rätt bana runt jorden och undvika kollision.

1 000 satelliter i rymden ligger runt hörnet!

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med 1300 anställda i sex länder. 2018 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 326 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer.Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg och en enhet för mekaniska system i Linköping. RUAG Space AB har 380 anställda.