Det är bara rika som placerar ​– och sex andra myter om att bli förmögen

Många fördomar är förknippande med att bli förmögen i Finland och få av dem stämmer. Vi tog reda på vilka av myterna som inte stämmer.

1. Det är bara rika som placerar

Man behöver inte vara rik för att börja placera. Till exempel kan man börja spara i aktiefonder redan med en månadsplacering på 50 euro. Ofta anses placerande vara fullt av risker som bara rika har råd att ta. Det är ändå möjligt att välja placeringsobjekt enligt den egna risktagningsförmågan.

2. Den som har små inkomster kan inte spara

Nästa alla som har ett jobb kan spara. Från en liten inkomst är det svårt att lösgöra stora summor men av många bäckar små blir det som känt en stor år. När man sparar också en liten peng varje månad har man om en tid en ordentlig summa. Om det känns som att det helt enkelt inte blir något över av den egna inkomsten kan man pröva att anteckna alla utgifter under en månads tid. När man ser det svart på vitt är det lättare att upptäcka var man kunde spara.

3. Det är svårt att placera

Det behöver inte alls vara svårt att placera. Det är sant att för att göra direkta aktieplaceringar måste man ha kunskap och följa marknaden aktivt men det går att placera också på många andra sätt. Till exempel behöver man inte ha någon marknadssyn eller erfarenhet när man placerar i fonder eftersom professionella fondförvaltare sköter placeringarna.

4. Det går inte att bli rik på arbete

När man vill bli förmögnare ska inkomsterna vara större än utgifterna. Om man konsumerar hela sin inkomst kan man naturligtvis inte bli rik. Om man däremot sparar redan en liten del av sina inkomster eller betalar till exempel bolånet är det möjligt att bli förmögen.

5. Att spara är att hanka sig fram

Lättast går det att spara när man inte låter det inverka på ens egna levnadsvanor. Att öka sina besparingar borde vara lika automatiskt som att betala telefonräkningen. När man inte är ute efter snabba cash utan har tålamod att spara långsiktigt behöver man inte hanka sig fram.

6. Enda sättet att få avkastning är att ta risker

Finländarna är ett lottofolk – många av oss tänker bara på att snabbt få pengar. Hasardspel lönar sig ändå inte i längden när man placerar, utan det är fiffigare att placera i enlighet med den egna risktåligheten. En långsiktig och måttlig fondsparare samlar på sig fondandelar när marknaden går ner och förtjänar när kurserna börjar stiga.

7. När man placerar i en fond förlorar man lätt allt

I fonderna är tillgångarna spridda på så många företag att risken att man ska förlora allt är mycket liten. För att en sådan situation skulle uppstå måste många företag gå i konkurs samtidigt. Fastän vi nu har haft besvärliga tider är det få börsbolag som gått omkull. Fondspararen behöver alltså inte vara orolig för sina pengar eftersom de proffs som förvaltar fonderna följer aktivt med företagen. Om det verkar börja gå dåligt för något företag byter de placeringsobjekt. Viktigast är att inte få kalla fötter när marknaden är nere och fortsätta att spara regelbundet tills placeringarna börjar gå upp igen.

Expert: Kimmo Kaarenoja, placeringschef vid Lammin Säästöpankki