​Ett bättre Finland 2016

Hur ser Finland ut år 2016? Eller din hemort?

Sparbankerna grundades i början av 1800-talet för att bygga ett bättre Finland. Finland var då ett fattigt och primitivt land där urbaniseringen och industrialiseringen bara började komma igång. Folks små slantar gick lätt till nöjen eller blev stulna. För sparbankerna inskrevs i lagen en samhällsmission: Sparbankernas uppgift är att hjälpa finländarna att sköta sin ekonomi och bli förmögnare. Detta gäller fortfarande fastän världen omkring oss har förändrats.

För första början har sparbankerna hjälpt finländarna också på andra sätt. Varje år har de delat ut en del av sin vinst till lokala föreningar, organisationer och aktörer som arbetar konkret för områdets välstånd. Med sparbankernas vinstmedel har under årtiondena getts stöd till barnfamiljer i dina hemtrakter, underlättats åldringarnas vardag, främjats barns och ungas hobbyverksamhet och hjälpts utslagna eller nödlidande. Av små goda gärningar har det blivit en stor och kraftig å.

Sparbankerna stödde år 2015 bl.a. barn- och ungdomsarbete, krigsinvalider, junioridrott och hobbyföreningar med nästan 400 000 euro. Understöd delades ut till drygt ett hundra mottagare.

Vi utmanar dig att hjälpa oss att bygga ett bättre Finland. Ett av de lättaste sätten är att svara på den här lilla enkäten. Låt oss få veta hur din hemort eller ditt närområde mår år 2016. Vem behöver mest hjälp och stöd och vilken lokal förening eller organisation skulle med vår hjälp bäst kunna skapa välstånd? När du svarar kan du vinna inflytande för tusen euro, dvs. bland alla som svarat lottar vi ut en donationssumma på 1 000 euro som vinnaren efter eget val får ge till en registrerad allmännyttig förening eller organisation.