Sparbank är med och sätter fart på tusen barn i huvudstadsregionen

Nooa Sparbank stöder välfärdsorganisationen WAU rf:s verksamhet med 14 000 euro och ger på det sättet tusen barn i huvudstadsregionen en möjlighet att delta i motionsverksamhet varje vecka. Donationen är en del av Sparbankernas verksamhet och den nästan 200-åriga tradition där en del av vinsten går till det lokala samhället.

Bara kring hälften av de finländska barnen och ungdomarna rör på sig tillräckligt med tanke på hälsan (Undersökningen Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymistutkimus Liitu). I Finland uppskattar man att det finns 200 000 barn och unga som skulle vilja delta i idrottsföreningsverksamhet men som inte har möjlighet till det. Läsåret 2015-2016 stöder Nooa Sparbank välfärdsorganisationen WAU rf:s verksamhet med 14 000 euro och ger ca tusen barn i huvudstadsregionen en möjlighet att delta i motionsverksamhet en gång i veckan. Under året gör det sammanlagt 2 100 klubbgånger dvs. hela 31 500 timmar av motion.

– Vi är entusiastiska inför samarbetet med WAU rf! Vi vill vara med och se till att allt flera barn har en möjlighet att röra på sig, att få kompisar och må bra. Beslutet baserar sig på våra kunders önskemål: de ville att vi uttryckligen ska stöda barns och ungas välmående, säger Nooa Sparbanks verkställande direktör Tommi Rytkönen.

Barn och unga valdes till Nooa Sparbanks stödobjekt efter en kundomröstning. I början av året frågade vi kunderna vem de vill att banken ska stöda i sin region. Vi fick sammanlagt 351 svar, av vilka 166 eller nästan hälften stödde hjälp till barn och unga. I enlighet med sparbankernas ursprungliga verksamhetsidé riktas en del av Nooa Sparbanks vinst årligen till huvudstadsregionens välfärd.

– Att stöda vårt lokalsamhälle är inget nytt för oss. Den första sparbanken grundades i Finland år 1822 och sedan dess har ansvarsfullhet varit en del av vår verksamhet. I nästan tvåhundra år redan har vi använt en del av vår vinst till att öka den lokala välfärden, säger Rytkönen.

WAU rf får alla barn att röra på sig
Bland många möjliga alternativ valdes den riksomfattande välfärdsorganisationen WAU rf som stödobjekt. WAU rf:s mission är att främja barns och ungas hälsa och sociala välfärd med hjälp av motion. Organisationen ordnar motionsklubbar för barn där det finns efterfrågan och där övriga aktörers resurser inte räcker till. WAU rf:s huvudsakliga verksamhetsform är avgiftsfria motionsklubbar i anslutning till skoldagen. Sedan 2009 har man inom ramen för motionsklubbarna ordnat nästan 30 000 motionstimmar vilket gör sammanlagt ca 330 000 deltagargånger.

– I vår verksamhet deltar barn från alla möjliga bakgrunder men på WAU vill vi särskilt nå de barn och familjer som lever i utmanande situationer såsom invandrare, barn som rör sig för lite med tanke på hälsan, barn som inte har några sociala intressen och barn från mindre bemedlade familjer. Hösten 2015 deltar redan ca 7 000 barn i den aktiva verksamheten, berättar WAU rf:s marknadsföringschef Katri Einamo.

– WAU rf är en mycket angenäm partner för oss för på det här sättet kan vi ge barn tillgång till mångsidiga motionsformer oberoende av familjens inkomstnivå. Motionen har en stor inverkan på barns och ungas välmående och hälsa och den fortsätter långt in i vuxenlivet. WAU rf:s klubbverksamhet omfattar hundratals familjer i huvudstadsregionen och den vägen går vårt stöd just dit där det behövs, summerar Rytkönen.

• sparbank
  • barn