Sparbanken poppar upp bland småföretagarna i MOW

Nooa Sparbank, som verkar i huvudstadsregionen, inrättar ett Pop up-kontor i MOW (Mothership of Work). MOW är en lokal för coworking på Lilla Robertsgatan i hjärtat av Helsingfors, som öppnar i början av februari. Tanken med bankens tredje Pop up-kontor är att man på plats enkelt ska kunna hjälpa småföretagarna – med både företagets och företagarens personliga ekonomiska ärenden.

Med MOW introduceras ett helt nytt arbetssätt i Helsingfors. MOW-konceptet tillför gemenskap till ett företags eller en egenföretagares affärsverksamhet. I lokalerna som öppnar i början av februari ryms 300 aktörer i den kreativa branschen. Till hyresgästernas, eller MOWarnas, förfogande finns moderna konferensrum och mångsidiga tjänster som omfattar allt från byte av färgkassetter till morgonyoga. Det här gör det möjligt för företagaren att fokusera på sin kärnverksamhet till hundra procent. Bakom MOW ligger fastighetsinvesteringsbolaget Sponda.

- Vi tror starkt på gemenskapens kraft. När olika aktörer arbetar i samma lokaler uppstår en win-win-situation på många sätt. Vi vill vara en naturlig del av gemenskapen genom att på ett otvunget sätt erbjuda småföretagarna våra tjänster och vår sakkunskap på den plats där han eller hon redan befinner sig, förklarar Nooa Sparbanks verkställande direktör Tommi Rytkönen.

I Pop up-Sparbanken i MOW kan MOWarna titta in för att diskutera med bankens företagsexpert eller be om råd, både i frågor som gäller företagets och företagarens personliga ekonomiska ärenden. Banken betjänar i MOW alla vardagar under de två första veckorna i februari, och därefter fortsätter betjäningen på samma plats i princip en vardag i veckan.

- Till Pop up-Sparbanken behöver man inte komma ödmjukt med hatten i hand. Vi vill vara företagarens bästa vän och erbjuda sjyst och smidig betjäning även för småföretagarna, som enligt vår undersökning ofta känner att de får ett sämre bemötande än stora företag. Som en lokal bank är det i vårt intresse att främja småföretagande och företagarnas ekonomiska frågor framför allt i huvudstadsregionen, konstaterar Rytkönen.

TNS Gallup genomförde på uppdrag av Nooa Sparbank en undersökning om småföretagarnas bankärenden med hjälp av datorstödda telefonintervjuer under tiden 26.5−5.6.2015. Totalt gjordes 300 intervjuer. Undersökningen gällde småföretag med mindre än tio anställda. Frågorna besvarades av den person som ansvarade för företagets bankärenden.

• företagare