Sparbankens fonder nominerade

Nyhet   •   Feb 15, 2016 12:12 CET

Finansanalysföretaget Morningstar har offentliggjort kandidaterna till mottagare av fondpriserna Suomen Awards 2016. Morningstar väljer varje vår de bästa fonderna och fondförvaltarna i Finland baserat på föregående års resultat. Sparbankens fonder Europa och Ränta Plus tävlar i sina egna klasser om titeln bästa fond.

De fonder som belönas ska har särskilt god avkastning jämfört med de risker som tas. Avkastningen är viktigast när priserna delas ut men samtidigt krävas också att fonderna har en god riskkorrigerad avkastning under en längre tid. Fonderna jämförs alltid med konkurrenterna i den egna fondkategorin. Priser delas ut i sex fondkategorier och tre kategorier för fondbolag.

I kategorin för Europafonder är Sparbanken Europa med portföljförvaltaren Johan Hamström nominerad. I kategorin för blandfonder är Sparbanken Ränta Plus som förvaltas av Ilari Härkönen och Olli Tuuri nominerad. Dessutom ligger Sparbanken Småföretag i topp i Finland i en tre års jämförelse men den har ännu inte den femåriga historia som krävs för att få delta i tävlingen.

- I förvaltningen av våra fonder har vi redan länge gjort ett gott och resultatrikt arbete och vi har gjort många saker rätt. Vår långsiktiga placeringsstrategi som går ut på att placera i kvalitetsbolag har visat sig fungera i tufft internationellt sällskap. Trots stora förändringar på marknaden kommer vi konsekvent att fortsätta på den linje vi valt, säger Sp-Fondbolags verkställande direktör Hannu Ruotsalainen

Kommentarer (0)