Sparbankens nya mobiltjänst gör det lättare att sköta bankärenden

Sparbanksgruppen har lanserat en ny, ännu lättare mobilnätbank. Den kan användas av Sparbankens alla kunder som har egna nätbankskoder. Mobiltjänsten är lätt att använda och den utvecklas i snabb takt så att den nästa år är en av de bästa också till sin mångsidighet.

Tjänsten används med en telefon med pekskärm som har internetwebbläsare och något av följande operativsystem: iOS 4.0, Android 2.3 och Windows Phone 7.5 eller nyare versioner av dem. Tjänsten fungerar också med de nyaste surfplattorna. Man behöver inte installera några separata program eftersom man loggar in till tjänsten via webbläsaren på adressen m.saastopankki.fi. Det är gratis att använda tjänsten men operatören debiterar normala avgifter för teleförbindelsen.

Allt som görs i mobilnätbanken syns också i arbetsstationens nätbank och den används med de vanliga nätbankskoderna. Tjänsten är säker: den har samma skydd som nätbanken, inga uppgifter lagras i telefonen och ett avbrott i förbindelsen, till exempel för att batteriet blir tomt, orsakar inga problem. Språkalternativen är finska och svenska. Tjänsten kan även användas i utlandet.

Följande tjänster ingår:

• Kontonas saldon, kontotransaktioner och närmare granskning av kontotransaktionernas uppgifter
  • Kortens saldon, korttransaktioner och närmare granskning av korttransaktionernas uppgifter
  • De betalningsunderlag som gjorts i nätbanken
  • Kopiering av gireringar till betalning
  • Bekräftelse av betalning/betalningar
  • Betalningar som förfaller: fakturerarens namn, summa och datum
  • Gireringar mellan egna konton
  • Söka kontor och Otto.-automater på kartan
  • Kontakt med kortens spärrtjänst och det egna bankkontoret

Sparbankens gamla mobilnätbank för personkunder (www.saastopankki.fi/mobiili) finns kvar till februari 2013. Företagskundens mobilnätbank kvarstår tillsvidare oförändrad.

Ytterligare information på Sparbanksförbundet:Utvecklingschef Kimmo Rantala, tfn (09) 5480 5226 och 050 592 4100, e-post kimmo.rantala@saastopankki.fi.

• nya produkter och tjänster