Morningstar bedömer de bästa fondhusen – Sparbanken är Finlands bästa aktiekapitalförvaltare

Fondundersökningsbolaget Morningstar har belönat Sparbankens Sp-Fondbolag som Finlands bästa aktiekapitalförvaltare. Sp-Fondbolag segrade i kategorin Finlands bästa aktiekapitalförvaltare, där bedömningsgrunden är fondernas fem års riskjusterade avkastning.

Undersökningsbolaget Morningstar har rangordnat Finlands bästa kapitalförvaltare. Sp-Fondbolag belönades som Finlands bästa aktiekapitalförvaltare utgående från bolagets samtliga fonder.

”Särskilt glada är vi över att utmärkelsen inte gäller bara en fond utan erkänslan kom för hela vårt portföljförvaltarteams långsiktiga arbete och vision”, konstaterar Sp-Fondbolags verkställande direktör Petteri Vaarnanen och fortsätter:

”En av våra styrkor är ett tålmodigt analysarbete som inte alltför mycket baserar sig på att följa jämförelseindex. Vårt team satsar på aktievalet och tack vare vår välfungerande placeringsprocess kan vi ha också en kraftig syn på de bolag som vi tror ska ge avkastning.”

Kandidater för Morningstar Awards kan fonder som är tillgängliga i Finland för privatplacerare bli. I reglerna förutsätts att portföljförvaltaren eller teamet har varit med en betydande del av den femåriga granskningsperioden. Fonden ska också ha haft en jämn överavkastning.

En framgångsrik fonds anatomi

En framgångsrik fond uppstår ur en djup förståelse för de företag som utgör placeringsobjektet, inte ur att följa index. Därför ska fondbolaget identifiera sådana företag som klarar av också dåliga tider – det är ändå lättare sagt än gjort. En välgjord analys kräver mycket tålamod och aktivitet som alla fondhus inte klarar av.

”Man måste ha en tät kontakt med företagets ledning så att man förstår företagets själsliv. I Sp-Fondbolag satsar vi på att lära känna målföretaget ur varje vinkel”, berättar Vaarnanen.

Som en del av Sparbanksgruppen utgår också Sp-Fondbolag från människonärhet och en djup kännedom om kunden. För Sparbanksgruppen är det viktigt att vara en långvarig partner med kunden och att göra placerandet mera lättillgängligt.

”Vi blir inspirerade av att placerarna vill har mera ut av sina pengar och sitt liv. Om det är någonstans där vi kan vara till hjälp med vår syn är det just här”, summerar Vaarnanen.

Ytterligare information:

Petteri Vaarnanen

direktör, Sp-Fondbolag

petteri.vaarnanen@saastopankki.fi

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi