Ny fond Sparbanken Småföretag

Sp-Fondbolag lanserar den 1 februari 2011 en ny aktiefond. Sparbanken Småföretag –placeringsfond är en aktiefond vars syfte är att på lång sikt öka fondandelens värde genom att placera medlen i huvudsak på den finländska aktiemarknaden i till sitt marknadsvärde små och medelstora företags aktier.

Förhandsteckningen av Sparbanken Småföretag –placeringsfonds andelar börjar 1.2.2011 och fonden inleder sin verksamhet 1.3.2011. Andelarnas förhandsteckningspris är 50 euro. Under förhandsteckningstiden görs teckningarna utan teckningsprovision, andelens värde räknas inte och det är inte möjligt att lösa in eller byta andelar.

• placerande
  • nya produkter och tjänster

Till Sparbanksgruppen hör 33 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det ca 210 och via samarbete har kunderna tillgång till över 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2011 var rörelsevinsten 65,4 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 587 000. www.sparbanken.fi