Team Sabis med Roger Carlsson, Marcus Ekman (driftschef Sabis restauranger), Verena Kemena, Fred Wilhelmson, Andreas Österberg, Chris Karipidis och Jens Paulsson. Till vardags köksmästare och kockar på Sabis restauranger och hotell.

Sabis på gyllene uppdrag

Den 25 oktober ska Sveriges färger försvaras. 2012 blev det inte mindre än tre guld vid Culinary Olympics, i tyska Erfurt. Ett av dem inkasserades av Team Sabis i klassen Community Catering. Efter att för fjärde gången i ordningen, utsetts till att representera Sverige har man nu chansen att försvara sitt guld, det första och hittills enda svenska i klassen.

Culinary Olympics, i folkmun mer känt som ”Matlagnings OS”, infaller precis som namnet antyder vart fjärde år. Första gången tävlingen gick av stapeln var år 1900 i Frankfurt, då med fyra nationer som gjorde upp bland grytor och kastruller. Efter en mellanlandning i Berlin har tävlingen sen millennieskiftet hållits i universitetsstaden Erfurt. Idag med mer än 50 internationella lag från tre världsdelar, som tävlar under fyra dagar. I Team Sabis ingår representanter från sex av företagets restauranger fördelat på fem kockar och en lagledare. Tillsammans har de en gedigen erfarenhet, kreativitet och en tydlig passion för mat. Egenskaper som man nu hoppas ska räcka hela vägen.

Det här blir fjärde gången som Sabis har blivit uttagna till tävlingen. Det är ett fantastiskt erkännande i sig. Dock är det första gången som regerande mästare vilket ställer nya krav. Förra gången vann vi med en meny med råvaror som älg, svarta vinbär, granskott och lax. Den måste vi nu toppa och det är otroligt kul att se våra duktiga kockar ta sig an den tuffa utmaningen att kreera en god, bra och vinnande måltid på en så pass liten budget. Det kommer vara en strid på kniven hela vägen in i kaklet, säger Marcus Ekman, projektledare för Team Sabis.

Med smak av Sverige
Lagets uppgift är att konceptualisera, organisera och genomföra en kulinarisk lunch under temat ”En typisk nationell rätt från ditt land”. Råvarorna får endast kosta 5 Euro per person. Menyn ska lagas på fem timmar och därefter serveras till 150 personer under kort tid. Domarbedömningen sker på hela utförandet där bland annat ledarskap, förberedelser, hygien och hanteringen av gästflödeingår.

Tiden fram till tävlingen är fylld av träning, provlagningar, provsmakningar och ännu mera träning. Alla steg repeteras om och om igen med minutiös noggrannhet för att få så mycket som möjligt att sätta sig i muskelminnet och minimera risken för missar när det är skarpt läge.

Att tävla i matlagning är att tävla i bedömning. Det finns otroligt många detaljer som kan gå fel och det gäller att minimera dem om man ska ha en chans på guldet. Förutom spänningen är naturligtvis erfarenheten otroligt givande och utvecklande för oss som är med och tävlar, säger Chris Karipidis, till vardags köksmästare på Praktikertjänst.

Sabis exakta meny släpps vid ett senare tillfälle.

Detta ska serveras:

- En soppa

- Ett val mellan en fisk-, kött- och vegetariskt varmrätt

- En råkostbuffé som tillbehör till varmrätten

- En dessert

Team Sabis består av:

Jens Paulsson, Chrisovalandis Karipidis, Verena Kemena, Fred Wilhelmson och Andreas Österberg. Till vardags köksmästare i några av företagets lunch- och personalrestauranger.

TIDIGARE MEDALJER

2004 var Sabis första tävling, här vann man brons i totalen och ett individuellt silver för lagets fina prestation.

2008 blev Sabis åter uttagna och denna gång var man 0,11 poäng från det totala guldet. Ett silver i totalen och ett individuellt guld blev facit denna gång.

2012 Sabis tog guld och totalsegrade med högst poäng av alla internationella lag. Det första och hittills enda svenska lag som vunnit denna gren i Culinary Olympics.