Årets julsenap på Sabis

Årets julsenap på Sabis

Mat- och serviceföretaget Sabis har av tidningen Stockholm Krog utsetts till vinnare av ”Årets Senap”. Det är Hanna Normark, köksmästare på Slagteriaktiebolaget, som komponerat det vinnande receptet.

Juryn bestod av representanter från femfaldige VM-guldmedaljören LissEllas senap, Grönsakshallen Sorunda och Smörgåsbord AB. Förutom den hedersamma utmärkelsen att laga Stockholms godaste senap fick Hanna en Robot Coupe R-3 matberedare.

– Det är klart att det är fantastiskt att få denna utmärkelse. Om man jobbar med och brinner för mat så är man lite av en kreatör och att vinna andra duktiga matmänniskors gillande är den bästa formen av beröm, det här ska jag njuta av ett tag - säger Hanna.

Den vinnande senapen ingår i de drygt 4 300 jullådor som Sabis packar inför nästa vecka och går dessutom att köpa på restaurang Slagteriaktiebolaget.

- Det här är Sabis version av EMV som blivit så populärt hos de stora kedjorna. Fast hos oss står vår egenproducerade varor för ”Extra MerVärde” avseende kvalitet och matglädje, säger Marcus Ekman, driftschef på Sabis Restauranger.

Den nyöppnade krogen Slagteriaktiebolaget är en hyllning till företaget långa historia. Familjeföretaget grundades 1874 som Slagteriaktiebolaget i Stockholm - Sabis. Företaget, nu i tredje generationen, har också med butiken Sabis Fältöversten vunnit ”Årets Kött & Chark, ”Årets Fiskavdelning” vid Dagligvarugalan samt Arlas Guldko för ”Bästa Matglädjebutik”. Butiken på Östermalm i Stockholm är Sveriges mest prisbelönade matbutik. Man är också regerande mästare vid  Culinary Olympics - i klassen företagsrestauranger.

För mer information, kontakta;

Marcus Ekman
tel: 070-9306957
e-post: marcus.ekman@sabis.se

www.sabis.se eller www.slagteriaktiebolaget.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis ett antal enheter i Stockholm inom tre affärsområden: SABIS BUTIKER med sju matbutiker, SABIS RESTAURANG & DELI med tjugotvå restauranger och tio caféer samt SABIS HOTELL & MÖTEN med tre hotell och tre dagkonferensanläggningar. Sabis omsätter ca 1 miljard SEK och företaget har idag 650 medarbetare.