VD-Krönika april 2012: Bra med många förslag men vi behöver större grepp

Blogginlägg  •  2012-04-26 15:06 CEST

Det har talats en hel del bostadspolitik på riksplanet de senaste veckorna. Glädjande för oss som jobbar med hyresrätten och anser att den är en viktig del i det stora samhällsbygget. Några exempel på utspel är de förslag på ändrade regler för andrahandsuthyrning som kommit i två olika omgångar och Boverkets uppdrag att utreda kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Men kanske viktigast av allt; den 12 april presenterades direktiven för den länge efterlängtade utredningen om hyresrättens beskattning och tätt inpå kom vårpropositionen där regeringen slår fast att det behöver byggas fler hyresrätter.

Trots de ovanligt många utspelen blir det mest ett strössel på ytan på det som behöver åtgärdas. Det är lätt att se att skatteutredningens uppdrag är alltför snävt för att den ska kunna lägga fram förslag som ger ekonomiskt balanserade villkor mellan upplåtelseformerna. Den mest verkansfulla åtgärden, att lägga låg moms på bostadshyra, ska inte utredas. Därför kommer jag inte att slå mig till ro utan fortsätta arbeta med skattefrågan. Och glädjande nog kommer en av SABOs skatteexperter ta plats i utredningen.

När politikerna nu är igång med att se över bostadsmarknaden, vill jag passa på att lyfta fram två frågor som borde utredas inom en snar framtid: En stödordning för bostadsföretag på vikande marknad samt en bred och hållbar överenskommelse om upprustning av miljonprogrammet.

Då skulle vi få ett mer gediget helhetsgrepp om bostadsfrågan, vilket jag är övertygad om att alla önskar oavsett politisk eller organisatorisk hemvist. Strössel gör sig bäst på vårens första glass.

Kurt Eliasson, VD för SABO

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom