VD-krönika maj 2012: Vi tar ansvar för vår del av byggkedjan

Blogginlägg  •  2012-06-01 14:04 CEST

Sverige sackar efter. Trots otaliga rapporter, utredningar och nödrop från myndigheter, bostadsorganisationer, företrädare för studenter och näringsliv har vi fortfarande brist på bostäder i 75 procent av landets kommuner.

I Finland och Norge har det det senaste decenniet påbörjats dubbelt så många bostäder per tusen invånare som i Sverige. Vårt misslyckande är allvarligt. Ett land som sackar efter med nyproduktionen hindrar inte bara företag och kommuner att rekrytera nödvändig arbetskraft. Det stoppar även unga från att tacka ja till jobb och utbildning och äldre att flytta till bättre anpassade bostäder. Det hämmar inte bara tillväxten – det bromsar framtidstron hos enskilda individer.

Men varför händer då så lite? Varför klarar Finland och Norge sig så mycket bättre? Det har vi på SABO frågat oss flera gånger och förra året tog vi själva ett rejält initiativ för att visa att i alla fall vi tar vårt ansvar för vår del av byggkedjan. Vi presenterade då vinnaren i SABOs Kombohus och sedan dess kan vi erbjuda ett energisnålt, nyckelfärdigt flerfamiljshus för 12 000 kronor/kvadratmetern, exklusive moms och mark- och grundläggningskostnad. Ett ypperligt bra byggpris för ett bostadshus med hög kvalitet och flexibel utformning.

Idag har 25 bostadsföretag visat intresse för SABOs Kombohus och jag är övertygad om att det kommer att bli fler. Men vi nöjer oss inte med detta. Vi fortsätter jobba för energisnåla lösningar, högre beställarkompetens och tuffare yteffektivitet.

Kurt Eliasson, VD för SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom