VD-krönika oktober 2012: Allmännyttan sparar energi

Blogginlägg   •   Okt 25, 2012 13:46 CEST

Nyttan med allmännyttan. Det är något som SABOs medlemsföretag arbetar med varje dag. Ofta görs det på ett sådant självklart sätt att det tas för givet och därför inte uppmärksammas i tillräckligt hög grad. I samtal med hyresgäster vid trilskande tvättmaskiner, i nyrenoverade kök och på gemensamma gårdsaktiviteter visar de kommunala bostadsföretagen nyttan med allmännyttan. Runt om i landet finns goda exempel på professionell förvaltning rotad i äkta engagemang för de boende och för samhället i stort. Jag tror att detta behöver lyftas fram oftare. Låt oss därför vara stolta – och sätta ribban ännu högre för vad vi kan bidra med i det gemensamma samhällsbygget.

Den 22 oktober drog SABO igång den riksomfattande Energisparkampanjen med reklamfilm, kampanjsajt och spel. Det är vårt stöd till de allmännyttiga bostadsföretag som valt att involvera sina hyresgäster för att minska energianvändningen. Hittills har 83 företag med nära 400 000 hyresgäster anslutit sig. Det om något visar vilken konkret nytta allmännyttan kan göra. Det finns en strävan att göra något mer än att bara äga fyra väggar plus ett tak och att kassera in hyror. Det finns en djup insikt om och erfarenhet av att det går att förena affärsmässiga principer med samhällsansvar. Spara energi - så sparar du pengar - så sparar du på miljön.

Jag vill uppmana dig som läser det här att gå in på vår kampanjsajt allmännyttan.se Missa inte heller reklamfilmen med våra energiarbetare bakom väggen.

Kurt Eliasson, VD för SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag)