5000 sommarjobbare i allmännyttan

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2017 08:30 CEST

Unga jobbsökare hos Stångåstaden i Linköping. Foto: Stångåstaden

5000 unga i hela landet får chansen att prova på jobbet i ett allmännyttigt kommunalt bostadsföretag. En viktig erfarenhet för både sommarjobbarna och företagen.

– Sommarjobb ger unga en viktig inblick i yrkeslivet och erfarenheter för livet. Dessutom får vi chansen att visa upp allmännyttan som en intressant arbetsgivare och samhällsbyggare. Att erbjuda sommarjobb är en av allmännyttans framtidsförsäkringar, säger Anders Nordstrand, vd för SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag.

Bransch- och intresseorganisationen SABO gör en årligt återkommande sammanställning av antalet sommarjobb som de allmännyttiga bostadsföretagen erbjuder unga. Många är de företag som behöver hjälp med att rensa rabatter, måla staket och plocka skräp. Andra söker administrativ personal eller personer som kan aktivera andra unga, ansvara för utflykter och idrottsarrangemang i bostadsområdena.

– I sommar kommer tusentals unga att arbeta i allmännyttan. Sommarjobben är ett av flera exempel på hur vi tar ett brett samhällsansvar, säger Anders Nordstrand.

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11