Allmännyttan söker talanger

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2017 08:20 CET

Byggingenjör, områdesansvarig och fastighetsekonom. Det är några tjänster som ingår i bransch- och intresseorganisationen SABOs traineeprogram.

– Allmännyttan har ett stort behov av kompetens och SABO Trainee ger unga, framtida nyckelspelare en god introduktion till branschen. De får ett unikt nätverk, en god verksamhetsförståelse och personlig utveckling, säger Pia Leden programansvarig på SABO.

Drygt 120 personer har sedan starten 2006 genomgått SABO Trainee. Programmet är ett sätt för SABO att ta ansvar för kompetensförsörjningen till branschen och därmed möjliggöra bostadsbyggande som är en förutsättning för tillväxt, ökad rörlighet och matchning på arbetsmarknaden. I år har SABO Trainee 20 deltagare från 17 företag, var av 18 är nyrekryteringar.

Stångåstaden i Linköping är ett av de allmännyttiga bostadsföretag som använder sig av SABO Trainee.

– Att lyckas med kompetensförsörjning är helt avgörande för hur vi kommer att lyckas som företag i framtiden. SABOs Traineeprogram är ett mycket bra sätt att hitta nya talanger till Stångåstaden och bostadsbranschen, säger Fredrik Törnkvist, vd för Stångåstaden.

– Programmet hjälper våra medlemmar att hantera sin kompetensförsörjning strategiskt på den tuffa arbetsmarknad som råder där många vill anställa dessa unga duktiga akademiker, säger Pia Leden.

Tjänster som ingår i årets SABO Trainee är:

• Biträdande driftchef på Älmhultsbostäder
  • Byggingenjör på Skövdebostäder
  • Byggprojektledare på Växjöbostäder
  • Energi- och miljösamordnare på Svenska Bostäder, Stockholm
  • Energiingenjör på Stockholmshem
  • Fastighetsekonom på Botkyrkabyggen
  • Fastighetsekonom på Årjängs Bostad
  • Förvaltarassistent på Eskilstuna kommunfastigheter
  • HR-konsult på Svenska Bostäder, Stockholm
  • Junior fastighetsutvecklare på Bodenbo
  • Junior projektledare stadsutveckling på Sigtunahem Miljösamordnare på Bostadsbolaget i Göteborg
  • Områdesansvarig, byggteknik och fastighetsekonomi på Stångåstaden, Linköping
  • Projektledare mindre projekt på Telge Bostäder, Södertälje
  • Projektledare på Telge Bostäder, Södertälje
  • Trainee inom strategisk utveckling på Uppsalahem
  • Underhållsansansvarig på Stora Tunabyggen, Borlänge
  • Verksamhetsutvecklare på Stockholmshem

Fakta SABO Trainee
SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, står bakom traineeprogrammet som pågår under ett år. Deltagarna anställs på ett av SABOs 306 medlemsföretag för en specifik tjänst och har sin hemvist där hela året. I programmet ingår fem gemensamma utbildningsmoduler och med traineer från alla delar av landet. Utbildningen innehåller även hemuppgifter och uppföljningssamtal med närmsta chef. Ansökningsperioden för unga akademiker som vill ansöka till någon av tjänsterna i SABO Trainee med start hösten 2017 är 22 februari- 22 mars.

Bifogas: Foto på deltagarna i SABO Trainee 2016.

Pia Leden, ansvarig för SABO Trainee: 076-052 20 41
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11