Anders Nordstrand ny vd för SABO

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2016 10:05 CEST

– Vårt mål var att rekrytera en vd med rejäl erfarenhet från bostadsbranschen och med en genuin känsla för allmännyttans särskilda uppdrag. Därför är jag mycket glad över att Anders Nordstrand tackat ja till att leda SABO, hans tidigare arbete och tydliga resultat imponerar, säger SABOs ordförande Leif Jakobsson.

Anders Nordstrand är idag vd för det allmännyttiga bostadsföretaget Bostads AB Mimer i Västerås och tillträder tjänsten som vd på bransch- och intresseorganisationen SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag) efter sommaren, exakt tillträdesdatum är i dagsläget inte klart. SABOs nuvarande vd Kurt Eliasson, som lämnar efter nära tio år på posten, fortsätter fram tills Anders Nordstrand är på plats.

– Kurt Eliasson har lett och utvecklat SABO på ett mycket framgångsrikt sätt, han lämnar över en professionell och aktad organisation med många viktiga uppdrag framöver och Anders Nordstrand är rätt person att ta den vidare, säger Leif Jakobsson.

Under sin tid på Mimer har Anders Nordstrand bland annat ökat tempot i nyproduktionen och aktivt arbetat för att Mimer ska ta ett större samhällsbyggaransvar och att tillsammans med Västerås stad utveckla samhället.

– Jag vill idag inte göra någon programförklaring för mitt arbete med SABO. Det är viktigt för mig att först träffa personalen och medlemsföretagen för att sätta mig in i det arbete som görs idag. Men jag konstaterar att SABOs fokus på nyproduktion är viktigt. Det absolut viktigaste just nu är att få fram bostäder som fler har råd med. Allmännyttan har en viktig roll som samhällsbyggare. Det visar sig i både nyproduktion, renovering, förvaltning och i medlemsföretagens sociala insatser, säger Anders Nordstrand.

Kort om Anders Nordstrand:

Ålder: 58 år

Bakgrund: Bland annat vd för Mimer, vd för Micasa, vd Stockholm Visitors Board

Bor: Stockholm

Familj: Gift, två vuxna barn och två barnbarn

Bifogas:
Foto på Anders Nordstrand