Eksta Bostads AB vinner Årets Bästa Renoveringsprojekt

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2015 06:00 CET

Eksta Bostads AB vinner tävlingen Årets Bästa Renoveringsprojekt för sin lyhörda boendedialog och energimedvetenhet i samband med förnyelsen av kvarteret Apelsinen. Bakom priset står bransch- och intresseorganisationen SABO.

Tävlingsjuryn imponeras av hur Eksta Bostads AB i ett stort och komplext projekt lyckats hantera både tekniska och ekonomiska utmaningar samtidigt som bolaget haft stort fokus på hyresgästerna. Juryns motivering lyder:

”Resultatet av projektet är lyckad områdesförnyelse för ett modernt, trivsamt och tryggt boende. Hyresgästfokus, energimedvetenhet och totalekonomi har tillsammans med lyhörd boendedialog varit vägledande arbetssätt. Projektet är omfattande och komplext och har framgångsrik samverkan genom partnering hanterat såväl tekniska som ekonomiska utmaningar.”

– Tävlingen vaskar fram de mest lyckade exemplen i Sverige och denna gång fick vi in elva mycket högkvalitativa bidrag. De är alla inspirationskällor och goda exempel för andra bostadsföretag som är på gång att renovera sina fastigheter, säger Stefan Björling, tävlingssekreterare på SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Hedersomnämnande tilldelas:

• Bostadsbolaget i Göteborg för sitt arbete med att tillsammans med hyresgästerna ökat tryggheten, trivseln och komforten på Lisa Sass Gata.
  • Karlstads Bostads AB som med tydliga nivåval för renovering låtit hyresgästerna påverka sitt boende och hyra i Rud etapp 1-4.

• Juryn består av:

Jan Borgbrant, juryns ordförande och professor emeritus, LTH

Stefan Björling, tävlingssekreterare, SABO

Pedram Kouchapour, Hyresgästföreningen

Björn Gustavsson, Förvaltnings AB Framtiden

Anna-Klara Fresk Aspegren, Svensk Byggtjänst

Tord af Klintberg, KTH

Fredrik Anheim, Ikano Bostad

Helena Lennartsson, Byggherrarna

Carl-Göran Ek, HBV

Priset delas ut på SABOs Fastighetsdagar 3-4 mars 2015.

Bifogas:
    Bild på prisstatyett.