Europainriktat sommaruniversitet

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 12:16 CEST

. Ett åldrande Europa, klyftor mellan etniska minoritetsgrupper och allmännyttans roll är frågor som berör många i Europa. Det framkom på SABOs sommaruniversitet som hölls i Nederländerna.

Under en intensiv vecka, med flödande sol och sommarvärme samlades ett femtiotal deltagare i det lilla samhället Kijkduin vid Atlantkusten, strax utanför staden Haag i Nederländerna. Det handlar om SABOs sjuttonde sommaruniversitet
”Boende och välfärd i det framtida Europa”.

I år hade sommaruniversitetet ett europeiskt perspektiv på boende och välfärd. Det handlade om det åldrande Europa, den allt större klyftan mellan olika etniska minoritetsgrupper och frågan om den allmännyttiga bostadssektorns roll i framtiden. Ämnen som är aktuella i många europeiska länder. Det framkom under såväl föreläsningarna, gruppseminarierna som vid de studiebesök gruppen gjorde i Haag med omnejd.

Hälften av deltagarna avslutade nämligen veckan med ett två dagars studiebesök i Amsterdam, där vi bland annat besökte nybyggnadsområden i stadens östra hamnområden.

SABOs VD Bengt Owe Birgersson betonade i sitt öppningsanförande särskilt betydelsen av att få möta kollegor såväl från bostadsföretag som från den akademiska världen i andra länder och få tillfälle att utbyta erfarenheter och lära av varandra.

Länder som Nederländerna och Storbritannien har båda en lång tradition och mångårig erfarenhet av att ta emot olika invandrargrupper. I Sverige har vi mycket att lära av dessa länder.

På så sätt kan vi undvika att upprepa de misstag man gjort där och förhoppningsvis lättare hitta goda lösningar. Veckan i Haag blev en bra start om man vill vidga perspektiven och få nya kollegor och vänner. Nästa år hoppas vi som var med att fler kollegor från andra europeiska länder skall känna sig kallade att delta.

Ytterligare information SABOs sommaruniversitet kan fås av Ulrika Sax på 08-406 55 13