Familjebostäder Göteborg vinnare i tävlingen ÅRETS BÄSTA RENOVERINGSPROJEKT 2018

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2018 10:08 CEST

För fjärde året i rad lyfter bransch- och intresseorganisationen SABO fram lyckade renoveringsprojekt i syfte att inspirera och sprida kunskap om goda arbetsmetoder och tekniska lösningar. Vinnaren presenterades på SABOs Fastighetsdagar i Skövde.

Första pris i tävlingen ÅRETS BÄSTA RENOVERINGSPROJEKT 2018, tilldelades Familjebostäder i Göteborg AB för bidraget Förnyelseprojekt Tellusgatan. Inför årets tävling fick juryn in sex bidrag.

- Alla inlämnade bidrag höll mycket hög klass. Det var en tuff uppgift för juryn att utse både hedersomnämnanden och vinnaren, säger Stefan Björling, renoveringsexpert på SABO och jurymedlem.

Juryns motivering till vinnaren Familjebostäder i Göteborg AB lyder:
”De tre hållbarhetsaspekterna; ekologisk, ekonomisk och social har beaktats i samband med renovering av områdets ikonbyggnad. Det konstnärliga har också fått ett fokus genom att hyresgäster bidragit till riktningen för den konstnärliga utsmyckningen i området. Företaget har gjort långsiktiga och hållbara teknikval till exempel cykelpark och solceller. Noggrant förarbete och dialog med alla intressenter i ett utsatt område har resulterat i uttrycket: En renovering som inte bara syns fysiskt utan är ett ställningstagande för hela området.”

- Jag hoppas att dessa projekt ska inspirera andra bolag till lyckade renoveringar, säger Stefan Björling.

Hedersomnämnanden
Askersundsbostäder AB för bidraget Fågelvägen Askersund
Familjebostäder i Göteborg AB för bidraget Tillgänglighetsanpassad förnyelse i Högsbo

Juryn
Jan Borgbrant – Ordförande Professor Emeritus, LTU
Anna-Klara Aspegren – Svensk Byggtjänst
Anneli Kouthoofd – Byggmaterialindustrierna
Björn Gustavsson – Renoveringscentrum
Helena Lennartsson – Byggherrarna
Kenneth Berglund – Hyresgästföreningen
Tord af Klintberg – KTH
Ulf Lindblom – HBV
Stefan Björling – Tävlingssekreterare, SABO

Här kan du läsa mer om tävlingen: https://www.sabo.se/renovering/basta-renoveringsprojekt/

För kontakt och mer information:
Anna Björklund, presskontakt Familjebostäder Göteborg AB, Tel. 070-573 05 30
Stefan Björling, expert renoveringsfrågor SABO, Tel.08-406 55 39
Jonas Högset, chef fastighet och boende SABO, Tel. 08-406 55 10

SABO är bransch- och intresseorganisation för drygt 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag över hela Sverige. Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna drygt 800 000 bostäder. Företagen är lokalt och nationellt mycket viktiga aktörer på den svenska bostadsmarknaden.