​Ny handbok: Hur lockar vi talanger till allmännyttan?

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 07:50 CEST

Allmännyttan är ett fantastiskt växthus. Det menar Pia Leden, projektledare på SABO, som varit med och skapat den nya handboken Employer Branding.

Hur attraherar och behåller vi rätt medarbetare inom allmännyttan? Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper företag att få personer med rätt kompetens och värderingar att inte bara söka jobben utan också att stanna. Nu släpper SABO handboken Employer Branding – en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.

Offensiva byggmål, pensionsavgångar och en fortsatt utveckling av hållbara bostäder. Arbetsgivare inom allmännyttan kommer att behöva anställa många nya medarbetare framöver. Men hur lockar vi talanger till att söka sig till bostadsbolag? Och hur får vi dem att stanna? För att hjälpa sina medlemsföretag i de här frågorna har bransch och intresseorganisationen SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, nu tagit fram en handbok inom Employer Branding.

– Allmännyttan är ett fantastiskt växthus för unga människor som vill vara med och påverka Sveriges framtid. Överlag kan vi bli bättre på att framhäva det, och starkare kommunicera att allmännyttan är en bransch som ligger i framkant både inom exempelvis teknik och hållbarhet. Den här handboken är tänkt att vara till hjälp i det arbetet, säger Pia Leden, expert inom kompetensförsörjning på SABO.

Genom handboken vill SABO inspirera medlemsföretagen att ta kommandot över sitt arbetsgivarvarumärke. Det handlar om att definiera mål och sätta tydliga strategier för genomförande. Handboken innehåller även framgångsrika case från olika delar av landet samt en steg-för-steg-guide.

Boken släpps den 7 oktober och är skriven av SABO tillsammans med Coreworkers, en kommunikations- och mediebyrå inom Employer Branding.

Pia Leden, projektledare, SABO: 08-406 55 00
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11