Pressinbjudan: Bostadspolitiker från hela landet samlas på SABOs kongress i Karlstad

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2015 08:00 CEST

SABO, bransch- och intresseorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, bjuder in till kongress den 22-24 april i Karlstad. Förtroendevalda i de kommunala bostadsföretagen samlas för att bland annat diskutera bostadsbyggande, allmännyttans ansvar och bostadspolitik i stort. Representanter från media är välkomna att lyssna på förhandlingarna och föreläsningarna samt på de studiebesök som arrangeras.

SABOs kongress 2015 samlar nära 300 personer. Förutom de förtroendevalda ombuden deltar även vdar och styrelseledamöter från bostadsföretagen som observatörer. Kongressdagarna ger därför goda möjligheter att träffa personer med olika partitillhörighet från hela landet samt anställda med erfarenhet av den dagliga verksamheten i ett allmännyttigt bostadsföretag.

Bostadsminister Mehmet Kaplan och Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, talar under fredagen. På torsdagen delas SABOs Hållbarhetspris ut och på onsdagen medverkar bland annat Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö högskola, i ett samtal om forskningsprojektet Nyttan med allmännyttan.

Arrangemanget sker i samarbete med Karlstad kommun och Karlstads Bostads AB.

Några av hållpunkterna i programmet:

Onsdag 22 april:

15:30 Karlstads Bostads AB hälsar välkommen

16:00-17:00 Föreläsning om forskningsprojektet Nyttan med allmännyttan

Torsdag 23 april:

08:30-12:00 Studiebesök till:

- Flytande lägenheter i Sjögången och Orrholmsgaraget. - Modulbygget av 96 studentbostäder och åttavåningshuset Lanternan, SABOs Kombohus Plus. - KBABs trygghetsboende Hagaborg och koncept med trygghetsboende och plusboende.

12:00 Lunch, Karlstad CCC

13:00 Kongressen öppnas

13:30 Kongressförhandlingar

14:00 Allmännyttan som bostadsbyggare

15:00-16:30 Kongressförhandlingar

16:30-17:00 SABOs Hållbarhetspris

Fredag 24 april:

08:30 Kongressförhandlingar

09:00-10:00 Bostadsminister Mehmet Kaplan

11:00 Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism

12:00 Lunch, Karlstad CCC

Programmet uppdateras fortfarande. För fullständigt program, uppdateringar och nyhetsrapporteringar från kongressen, se www.sabokongress.se

Plats: Karlstad Congress Culture Centre (Karlstad CCC).

Föranmälan senast 14 april till: Pernilla.Liljestrand@sabo.seAnge vilket medieföretag du kommer ifrån. Fika och lunch ingår, dock ej resa och logi. Kvällsarrangemangen är inte öppna för media.

Presskontakt:
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11