Pressinbjudan: Har allmännyttan en framtid?

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 13:36 CEST

Ska de allmännyttiga bostadsbolagen erbjuda boende för alla? Eller ska de enbart vara till för dem som inte kan få bostad på annat sätt – så kallad social housing? Kanske har allmännyttan rent av spelat ut sin roll och bör avvecklas? Öppet samtal och presentation av ny bok i Kulturhuset.

För att stimulera till en bred och öppen diskussion har SABO tagit fram boken ”Korsdrag i allmännyttan”. Här ger 16 personer, både kända och okända, sin syn på allmännyttans framtid och uppdrag. Dessa öppna samtal förs bland annat mot bakgrund av EU:s konkurrenslagstiftning, de kommunala ägarnas vilja och ambition samt den nationella bostadspolitik som bedrivs - eller inte bedrivs.

Öppet samtal och lansering
Den 24 april presenteras ”Korsdrag i allmännyttan”. I samband med lanseringen genomförs också en diskussion mellan några av dem som intervjuats i boken. Företrädare för branschen, politiker samt media bjuds in för att ta del av lanseringen och samtalet.

Tid och plats
Måndagen den 24 april klockan 13.00 – 14.00.
Kulturhuset i Stockholm, i anslutning till utställningen ”Stockholm bygger”, ingång från Sergels Torg, direkt till höger.

Program och medverkande
12.45 Insläpp. Lunchmacka och dryck.
13.00 SABOs Informationschef Nina Rådström hälsar välkommen.
SABOs vd Bengt Owe Birgersson om syftet med boken.
13.10 Anna Lindmarker leder samtalet. Följande medverkar: Tove Lifvendahl, debattör och kommunikationsrådgivare, Barbro Engman, ordförande Hyresgästföreningen, Lennart Alexandersson, vd för Fastighetsägarna i Göteborg, Angeles Bermudez Svankvist, vd Sankt Eriks Ögonsjukhus, samt
Jan Åman, chef för Färgfabriken och bland annat krönikör i Dagens Industri.
13.45-14.00 Tid för frågor till de medverkande. Efter programmet finns möjlighet att intervjua vissa av deltagarna.

(Förutom de ovan nämnda medverkar även följande personer i boken ”Korsdrag i allmännyttan”: Göran Greider, Tilde Björfors, Ilmar Reepalu, Mustafa Can, Stellan Lundström, Ayesha, Allan Karlsson, Hosam Ansari, Lamin Manjang, Charlotte Axelsson och Anders Lindbom.)

För ytterligare information
Kontakta Lena Liljendahl, informatör på SABO. Tel: 08-406 55 62. E-post: lena.liljendahl@sabo.se.

Anmälan
För vår planering är vi tacksamma för anmälan om deltagande senast fredag den 21 april klockan 15.00 till Pernilla Liljestrand, SABO. Tel: 08-406 56 21. E-post: pernilla.liljestrand@sabo.se.

SABO, den ledande intresseorganisationen på bostadsmarknaden.
Box 474, 101 29 Stockholm
Informationschef Nina Rådström-Oldertz 070-752 95 51