Pressinbjudan SABO Hearing: Energieffektivisering – ja, Ineffektiva mätningar – nej

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2013 08:30 CEST

Bransch- och intresseorganisationen SABO presenterar den 9 september en ny rapport om hur EUs energieffektiviseringsdirektiv bör införas i Sverige. Rapporten visar hur vi på ett effektivare och billigare sätt kan spara energi så att det leder till en verklig minskning av energianvändningen i svenska flerfamiljsbostäder.

Nästa år ska EUs energieffektiviseringsdirektiv införas i Sverige. Syftet är att spara energi, bland annat genom individull mätning och debitering (IMD) av värme i varje lägenhet. Men bostadsföretag som prövat detta vittnar om att det istället leder till ökad energianvändning. Fastighetsägarnas motiv att göra sparåtgärder urholkas och hyresgästerna anser att det är krångligt och orättvist.

Näringsdepartementet föreslår att IMD alltid ska införas vid nybyggnation och större renoveringar. SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag) menar att direktivet ger utrymme för Sverige att begränsa detta till när det är tekniskt möjligt, ekonomiskt rimligt och proportionerligt i förhållande till möjliga energibesparingar.

Journalister är välkomna att delta på SABOs hearing. På plats kommer ett antal experter tolka EU direktivet, ge konkreta exempel på hur direktivet påverkar bostadsföretag och hyresgäster samt diskutera vad som egentligen behöver göras för att minska energianvändningen i landets flerfamiljsbostäder.

Program:

10.00 Kurt Eliasson, VD för SABO, hälsar välkommen

10.05 Presentation av rapporten, Therese Rydstedt, energiexpert, SABO

10.30 Tolkning av direktivet, artikel 9–10, Anna Fernqvist Svensson, Hellström advokatbyrå KB

10.40 Vad innebär individuell mätning och debitering av värme för Botkyrkabyggen, Ulf Viktorsson, teknisk chef, AB Botkyrkabyggen

10.50 Vad innebär individuell mätning och debitering för hyresgästerna, Hans Dahlin, energiexpert, Hyresgästföreningen Riksförbundet

11.00 Panelsamtal med Jan-Olof Dalenbäck, professor i installationsteknik vid Chalmers, Kurt Eliasson, VD för SABO, Fredrik von Malmborg, kansliråd på näringsdepartementet, Yvonne Svensson, rättschef på Boverket.

12.00 Vi avslutar med lunchmacka

Tid och plats: 9 september, kl 10-12. SABO, Drottninggatan 29, Stockholm. Moderator: Stig-Björn Ljunggren, statsvetare, krönikör mm

Anmälan: Senast den 2 september via www.sabo.se eller till evahanna.wittrin@sabo.se
SABO Hearing är kostnadsfritt, om du är anmäld men inte kommer debiterar vi 500:- exkl moms.

SABO Hearing kommer även att webbsändas på www.sabo.se