Pressinbjudan: SABOs forskarfrukost om segregationen i Stockholm

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 10:00 CET

Hur ser segregationen i Stockholm ut i en jämförelse med tolv andra europeiska huvudstäder? Det har Roger Andersson, professor i kulturgeografi vid Institutet för bostads- och urbanforskning, Uppsala universitet, studerat. På bransch- och intresseorganisationen SABOs seminarium den 15 januari 2016 berättar han om sina resultat.

Föreläsningen baseras på en bok om den socioekonomiska segregationen i 13 europeiska huvudstäder med tyngdpunkt i Roger Anderssons och Anneli Kähriks kapitel om Stockholm, Widening gaps: segregation dynamics during two decades of economic and institutional change in Stockholm. Kapitlet berör också hur den etniska segregationen utvecklats.

Roger Andersson har i drygt 20 år forskat om det mesta som rör segregationen i Sverige, så som orsaker, mönster, dynamik, planering/politik, och konsekvenser.

Tid:
Fredag 15 januari 2016 kl 9.15-10:15 obs annan tid än tidigare forskarfrukostar

Plats:
SABO, Drottninggatan 29, Stockholm

Anmälan senast 13 januari till:evahanna.wittrin@sabo.se

SABOs Forskarfrukostar är kostnadsfria men du måste anmäla dig i förväg eftersom vi har ett begränsat deltagarantal.

Seminariet websänds på sabo.se och går även att se i efterhand.