SABOs integrationsråd bjuder in Hyresgästföreningen till integrationssamtal

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2018 11:59 CEST

Terje Johansson, vd MKB

En av Sveriges största utmaningar är att skapa en bostadsmarknad som fungerar för fler. Därför har SABOs integrationsråd presenterat 23 idéer som utmanar bostadsmarknadens funktionssätt och kan bidra till bättre integration. Sju av dem publicerades på DN-debatt i fredags och en av idéerna, att begränsa bytesrätten, ifrågasattes starkt av Hyresgästföreningen.

Integrationsrådet bjuder nu in Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder och SABOs vd Anders Nordstrand till ett offentligt samtal om hur dagens allvarliga läge kan förbättras.

- Jag är övertygad om att hyresgäströrelsen har mycket klokt och konstruktivt att bidra med i diskussionen om hur vi kan få ett mindre segregerat Sverige. Bytesrätten är en av många idéer, främst handlar vår artikel om att segregationen drar isär vårt samhälle. Det är något som Hyresgästföreningens medlemmar och våra medarbetare ser och lever mitt i varje dag, säger Terje Johansson, ordförande i SABOs integrationsråd och vd för MKB Fastighets AB.

SABOs integrationsråd föreslår därför ett offentligt samtal där såväl Integrationsrådets som Hyresgästföreningens idéer kan diskuteras. Integrationsrådets förhoppning är att samtalet kan påbörjas under den närmsta veckan.

- Vi är medvetna om att det finns ett pris för att åstadkomma en förändring. Men priset för att inte göra något är långt mycket högre. Det räcker inte med fler sociala projekt, fler behöver få en chans att komma in på den ordinarie bostadsmarknaden. Jag ser fram emot att få prata om detta med Hyresgästföreningen, säger Terje Johansson.

SABOs integrationsråd maj 2018:

Terje Johansson, vd MKB Fastighets AB, Malmö (ordförande)

Kicki Björklund, vd Bostadsbolaget, Göteborg

Juan Copovi-Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö, Södertälje

Mikael Källqvist, vd Bostads AB Mimer, Västerås

Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, Gävle

Marie Thelander Dellhag, vd Halmstads Fastighets AB

Thorbjörn Hammerth, vd Vätterhem, Jönköping

Gunnar Boquist, vd Hyresbostäder, Norrköping

För kontakt och mer information:

Terje Johansson, Tel. 040-31 33 55

SABO är bransch- och intresseorganisation för drygt 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag över hela Sverige. Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna drygt 800 000 bostäder. Företagen är lokalt och nationellt mycket viktiga aktörer på den svenska bostadsmarknaden.