Strömstadsbyggen först att beställa Kombohus Mini

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2015 09:20 CEST

Allmännyttan i Strömstad är första bostadsföretag att avropa SABOs Kombohus Mini, ett prispressat flerfamiljshus med små lägenheter.
– Vi öppnar idag den 1 april och jag är glad över att Strömstadsbyggen hänger på låset. Det här är bra hus till bra pris, säger Kurt Eliasson, vd för bransch- och intresseorganisationen SABO.

SABOs Kombohus Mini är Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretags tredje ramupphandling av nyckelfärdiga flerfamiljshus som pressar byggpriserna med 25 procent. Intresset för de första husen har varit stort och förhoppningarna på Kombohus Mini är höga. Ramavtal har skrivits med Peab PGS, JSB och Lindbäcks Bygg om hus med yteffektiva, små lägenheter med låg energiförbrukning och hög tillgänglighet.

– Allmännyttan både vill och kan bygga med rätt förutsättningar. Min bedömning är att SABOs Kombohus Mini kan få ytterligare en skjuts med regeringens investeringsstöd till nyproduktion av små hyresrätter, säger Kurt Eliasson.

Strömstadsbyggen avropar 46 lägenheter fördelade på 14 stycken enrumslägenheter på 35 kvadratmeter och 32 stycken tvåor på 45 kvadratmeter. Leverantör är Peab PGS, vars hus Capella lätt går att anpassa till olika typer av tomter. Huset kommer att byggas i Mällby, Strömstad. Byggstart beräknas ske i sommar och inflyttning i juli/augusti 2016.

– Strömstadsbyggen har tidigare byggt Kombohus Bas. Det var väldigt enkelt, gick väldigt snabbt och husen har väldigt bra kvalitet. Med den erfarenheten känner vi oss trygga med konceptet och går därför vidare med Kombohus Mini, säger Göran Wallo, vd för Strömstadsbyggen.

Bostadsföretaget har även positiva erfarenheter av hur SABOs Kombohus leder till prispress där lokala byggföretag lämnar offerter på hus med god kvalitet till lägre priser än tidigare.

– Vi som beställare behöver tänka nytt. Det går att ställa krav och få bra kalkyl i nyproduktionen. Strömstad behöver fler hyresrätter och vi är stolta över att bidra till ett ökat byggande av kostnadseffektiva bostäder i Sverige, säger Göran Wallo.

Fakta Peab PGS hus Capella:
Byggpris 14 000 kronor per kvadratmeter boarea.
Balkong samt tvättmaskin i alla lägenheter.
Kakel och klinker i badrum.
Miljövärdering enligt BASTA.
Fasadmaterial och antal våningar kan anpassas.

Bifogas:
Foto på Capella