Mattias Gustafsson och Anders Wikström på WSP: Säker Vatten ger de auktoriserade VVS-konsulterna större tyngd i diskussionerna, vilket minskar risken för projekteringsfel.

Säker Vatten utbildar 220 konsulter på WSP

Nu ansluter sig WSP till Säker Vatten och ska utbilda sina projektörer inom VVS-installation i syfte att bli ett auktoriserat konsultföretag. Inom det närmaste året kommer cirka 220 projektörer utbildas i Branschregler Säker Vatteninstallation.

WSP, som är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag, har tecknat en avsiktsförklaring om att bli ett auktoriserat konsultföretag enligt Säker Vatten. Branschregler Säker Vatteninstallation ska ge användaren hälsosamma och trygga VVS-installationer och säkerställa VVS-installationernas kvalitet genom att förebygga tillbud och undvika person- och egendomsskador.

För att en VVS-installation ska kunna ske enligt branschreglerna måste projekteringen säkerställas. Därför väljer även konsultföretagen att söka auktorisation med tillhörande utbildning av VS-projektörer.

– Att vara ett auktori­serat konsultföretag ger bolaget en större tyngd i dis­kussionerna med uppdragsgivare och arkitekter, säger Thomas Helmerson, vd på Säker Vatten.

Säker Vattens branschregler är föreskrivna i cirka 90 procent av alla förfrågningar, ramhand­lingar och systemhandlingar. Regelverket är något för konsulterna att luta sig mot. För WSP blir auktorisationen en del av företa­gets kvalitetssystem, som även bidrar till kompetenshöjning och fokus på vatten­säkra lösningar.

– Det är en säkerhet för oss själva och trygghet för kunden, säger Anders Wikström, regionchef Mitt och ansvarig inom WSP för Säker Vatten.

För att ett bolag ska kunna bli auktoriserat krävs att det har anställda VS-projektörer som är utbildade i Säker Vatteninstallation. Utbildningen är sedan giltig i fem år och endast i samband med anställning på ett Säker vatten-konsultauktoriserat företag.

För mer information, kontakta:

Anders Wikström, regionchef Mitt, WSP 010-722 65 72, anders.wikstrom@wsp.com

Thomas Helmerson, vd, Säker Vatten AB 08-762 75 27, thomas.helmerson@sakervatten.se