Vattenskador i kök ökar

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 10:28 CET

Köken är på väg om badrummen i antalet vattenskador.
Det visar försäkringsbolagens statistik.
En av orsakerna är felaktigt installerade köksmaskiner som inte klarar svenskt vattentryck.

Tidigare fanns två vattenanslutningar i köket, vattenkranen och diskmaskinen. Idag kan det handla om över tio anslutningar, spridda över hela rummet. Det är dubbla diskbänkar, kaffemaskin, frys med ismaskin, ugn med vattenånga och så vidare.

– För VVS finns ett väl fungerande regelverk hur rörinstallationen skall utföras, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB.

Säker Vatten AB står bakom branschregler Säker Vatteninstallation och auktoriserar VVS-företag. Regler och ökad kunskap har bidragit till att minska vattenskadorna i tvättstugor och badrum. I köken ökar vattenskadorna.

– I praktiken fungerar samordningen dåligt och kunskapen hos hantverkare och leverantörer måste bli bättre för att få moderna kök vattenskadesäkrade, konstaterar Thomas Helmerson.

Det är sällan VVS-företag som installerar maskinerna utan det görs av handlarnas personal och konsumenterna själva. Maskiner, slangar och kopplingar är inte alltid dimensionerade för svenskt vattentryck.

Enligt branschregler Säker Vatteninstallation ska det finnas en lätt åtkomlig avstängningsventil vid varje maskin. Diskmaskinen ska ha en avstängning ovan bänk. Om den saknas står maskinen under fullt vattentryck hela tiden, vilket kan spränga underdimensionerade kopplingar och slangar. Det får heller inte finnas dolda kopplingar som kan läcka utan att det snabbt kan upptäckas.

Auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa branschreglerna. Men flertalet av övriga som installerar köksmaskiner saknar kunskap om vattensäkra installationer. Sverige har dessutom högre vattentryck än många andra länder. Det har tillverkarna inte alltid klart för sig.

– Utrustning som inte klarar trycket och installatörer utan fackkunskap är en olycklig kombination, anser Thomas Helmerson.

Situationen blir inte bättre av trenden med öppna planlösningar. Läckande vatten kan rinna långa sträckor och vattenfylla en hel lägenhet eller ett våningsplan i en villa. Allt är bäddat för ett växande antal och allt mer omfattande vattenskador. Men det är ingen ödesbestämd utveckling.

– Vi fick bukt med vattenskadorna i tvättstugorna och är på god väg i badrummet. Vi kan vända utvecklingen med tydliga regler och kunniga installatörer, säger Thomas Helmerson.

Branschregler Säker Vatteninstallation är ett regelverk framtaget av VVS-branschen tillsammans med bland annat försäkringsbolagen, Boverket och Smittskyddsinstitutet.

Säker Vatteninstallation bygger på auktoriserade företag som utför arbetet enligt branschreglerna, för att minska vattenskador och personskador, såsom legionella, brännskador och förgiftning.

Det finns över 1400 auktoriserade företag, som lämnar intyg på sitt arbetet, sökbart via www.säkervatten.se

Kommentarer (2)

Ansvar är en viktig fråga tycker jag - rimligtvis så bör ju ÅF/tillverkare som säljer maskiner ålyda under en given standard så "felaktiga" produkter inte kommer ut på marknaden.

Vad har branschorganisationer och myndigheter för ansvar där?

Åsikter?

- Mikael - 2012-11-03 01:59 CET

Hej Mikael! Det där är en intressant och lite knivig fråga, vi som branschorganisation kan genom att bedriva lobbyingarbete påverka (genom att skicka ut pressmeddelanden mm), men även genom att
    försöka få våra medlemsföretag och branschen som helhet att använda produkter som gynnar kunden och samhället.

I och med EU:s krav på fri rörlighet av varor, tjänster och människor är det svårare för myndigheter att komma med förbud om det inte är fara för liv och lem, eller att området har en särskild tillsynsmyndighet
    likt läkemedel mm. Myndigheter tillåter idag försäljning av sämre produkter, det är t o m tillåtet att sälja så dåliga produkter som inte får installeras.

Säker Vatten AB har börjat resan att få till bra monteringsanvisningar som får märkas om de är till en produkt som kan ge en installation enligt branschreglerna.

Hoppas du är nöjd med svaret, har du fler frågor får du gärna höra av dig till VD Thomas Helmerson på 08-762 75 27 eller thomas.helmerson@sakervatten.se

- Elin Ritter - 2012-11-05 13:56 CET