Klänning från GLINDER

Intresset för 50 tals bilar ökar i snabb takt i Sverige

Antalet 50 tals amerikanska bilar ökar

Det gamla ordspråket att ”det var bättre förr” är mer aktuellt än någonsin. Det visar inte minst Glinders kartläggning av antalet 1950 talets amerikanska nostalgibilar som är registrerade eller avställda.

Glinder har låtit gå igenom statistik på hur antalet bilar med årsmodellerna mellan 1950-1959 har ökat eller minskat under perioden 2015-2019 totalt sett över hela Sverige. Undersökningen visar att intresset att äga en nostalgibil är påtagligt stort. Att cruisa är populärt inte minst i en bil från 50 talet. Vi har låtit lista ett urval av populära amerikanska bilmärken under samma period för att få helhetsbilden. Chevrolet är fortsatt i topp. Det är inte undra på, för här hittar vi alla 50 tals Impala och Belair som enligt statistiken är de mest populära modellerna tätt följt av Ford.

Vad beror denna ökning på?

Enligt tidigare undersökningar beror detta på flera faktorer, men intresset för bilar är huvudorsaken, därefter spelar retrotrenderna in väldigt mycket. I mitten av 1990 talet var det enbart bilen som gällde, men i takt med saker som sker i vår omvärld blir människor oroliga och vill gå tillbaka till det som fanns innan. Nu för tiden blir vi dagligen matade med stora nyhetsflöden i både datorer och våra mobiltelefoner och andra kanaler. Hela Retrotrenden bygger på att vi vill ta ett kliv tillbaka till det trygga, precis som det var förr och där vill människor vara för att där känner man sig trygg. Retro är helhetsgreppet men så dyker det upp subkulturer som tex. Rockabilly och till detta så vill man även klä sig och se ut som man gjorde på den aktuella tiden. Det finns ingenting ont om inte har något gott med sig, vi kan nog alla vara överens om att det är praktfullt och väldigt elegant att se vacker och välvårdad 50 tals bil och där samtliga passagerare är tidsenligt klädda.

Antalet 50 tals bilar ökar i Sverige

Våren är i antågande

Att det råder febril aktivitet i garagen runt om i landet kan vi slå fast! I detta nu skruvas och kromet putsas, och detta i en hög fart så att allt ska vara klart inför säsongen 2021. Ägarna av dessa klenoder kämpar hårt, de flesta nostalgibilsägarna väntar på att få komma ut och andas vårluft igen, och vad går inte upp mot lite V8 muller, ”nercabbat” med Jerry Lee Lewis eller Elvis Presley på högsta volym, det är sommar på riktigt för många, men allra mest för dessa entusiaster. Gemensamt är att trenden inte på något sätt mattas av! Tvärt om, intresset ökar markant!

Fabrikat årsmodell 1950-1959

Antalet 2015-12-31