Lyckad satsning på ny lärlingsutbildning för bristyrket Låstekniker

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2019 11:00 CET

Daniel fick jobb som Låstekniker på SafeTeam efter sin lärlingstid.

Daniel blev först i Sverige med att slutföra utbildningen – fick fast anställning på SafeTeam direkt

Det råder brist på låstekniker i säkerhetsbranschen. För att göra något åt problemet har SafeTeam varit delaktig i att ta fram – och förverkliga – SLR:s nya lärlingsutbildning. Under året som gått har flertalet lärlingar börjat på SafeTeam och följer programmet SLR Yrkesintroduktion Låstekniker. Först i Sverige med att slutföra utbildningen blev Daniel.

Lärling var en spikrak väg in i yrket

Daniel började som lärling på SafeTeam förra året. Året har gått jättebra och han klarade utbildningen med bravur – med alla rätt på slutprovet! Nu kan han med stolthet titulera sig Låstekniker och har en fast anställning på SafeTeam. Och han är toknöjd!

– Jag kan absolut rekommendera andra att söka lärlingsplats hos SafeTeam! Jag har lärt mig mycket! Först var jag inne mycket och lärde mig grunderna, och sen mer och mer på jobb ute hos kunder. Jag har fått jobba med kollegor som har lärt mig väldigt mycket.

Teori och praktik – en lyckad mix

Daniel har följt lärlingsprogrammet SLR Yrkesintroduktion Låstekniker, som är framtaget av SLR (Sveriges Lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund). Under det gångna året har Daniel haft en anställning som lärling, med lön under utbildningstiden. En tid där teori och praktik varvats på plats hos SafeTeam.

– Det bästa med att jobba som låstekniker är att yrket är så brett. Jag har jättekul arbetsuppgifter, det är så mycket olika saker man får göra så man tröttnar aldrig. Det tycker jag är väldigt kul! Utbildningsmaterialet från SLR har fungerat bra, men det är just kombinationen mellan teori och praktik som är det allra bästa. Det jag läst har jag fått en helt annan förståelse för när jag sen varit ute och jobbat med det.

Toknöjd på SafeTeam!

På SafeTeam har Daniel haft en handledare som varit ansvarig för lärlingsperioden och han har kommit in i yrket och snabbt blivit en i gänget.
– SafeTeam som arbetsgivare är helt underbar! Just att det är familjeägt gör att det känns väldigt personligt, alla är så trevliga och allt funkar jättebra, jag är toknöjd!

Service i särklass

Vi levererar hållbara säkerhetslösningar anpassade efter varje kunds behov. Förvänta dig en serviceupplevelse utöver det vanliga.

Kommentarer (0)

Kommentera