Effektivare precisionsslipning med lättare skivor

Effektivare precisionsslipning med lättare skivor

Winter lanserar en ny typ av slipskivor med en slipkropp som har väsentligt lägre vikt än konventionella slipskivor. Det nya systemet, som har beteckningen CarbonForce, ger flera fördelar som kortare cykeltider och högre produktivitet.

Vid t.ex. rund- och centerlesslipning samt vevaxel- och kamaxelslipning används ofta stora slipskivor där själva skivans vikt kan orsaka problem. Winter lanserar en ny typ av slipkropp för keramiskt bundna CBN-slipskivor i stora diametrar som har upp till 75 % lägre vikt jämfört med slipskivor med en slipkropp av stål. Den nya typen av slipkropp, som har beteckningen CarbonForce, är tillverkad av kolfiberarmerad polymer och har högre hållfasthet än skivor med stålkropp och lägre vikt än skivor med aluminiumkropp. Detta ger flera fördelar som t.ex. högre produktivitet tack vare att skivans hastighet kan ökas. Man får även bättre ytfinhet och jämnare resultat tack vare att CarbonForce-slipskivorna har högre stabilitet och lägre vibrationsnivå. Den nya typen av skivor med lägre vikt ger också mindre påfrestningar på maskinen och ökar slipspindelns livslängd.

”Tack vare CarbonForce får man högre kvalitet på de slipade detaljerna tack vare den stabilare slipningen, och att slipkroppen kan återanvändas när slipbanan är nedsliten är dessutom miljövänligt” säger Gunnar Holstein, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit och Winter.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04