Flexovit lanserar ny kapskiva med 1,3 mm tjocklek

Flexovit lanserar ny kapskiva med 1,3 mm tjocklek

Kapskivor med 1,3 mm tjocklek har väsentligt bättre stabilitet jämfört med kapskivor med 1,0 mm tjocklek samtidigt som kaptiden och materialförlusterna kraftigt reduceras jämfört med 1,6 mm skivor. Nu har Flexovit utökat sitt sortiment Mega-Line med en 1,3 mm kapskiva.

Den extra tunna Mega-Line kapskivan med 1,3 mm tjocklek ger rena och fina snitt och som dessutom minimerar materialförlusterna vilket gör den speciellt lämpad för kapning av tunnväggigt material som rör och profiler och ger då fördelar som t.ex. extra stor livslängd och snabbare kapning. Den nya kapskivan är avsedd för kapning med 125 mm vinkelslipmaskin.

Flexovit Mega-Line är mycket fri- och snabbskärande som i kombination med den väsentligt förbättrade livslängden ger en lägre total kapkostnad samt minskar risken för bränning av arbetsstycket enligt tillverkaren.

Mega-Line kapskivor används för kapning i rostfritt och härdat stål, kolstål samt gjutjärn och aluminium och är optimerade för effektstarka vinkelslipmaskiner. Skivornas sammansättning ger väsentligt större livslängd på kapskivan med bibehållen kaphastighet. Kapskivorna är s.k. järnfria, dvs. har mycket lågt innehåll av järn, svavel och klor för att inte ge upphov till föroreningar.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04