Ny diamantklinga ger snabbare kapning

Ny diamantklinga ger snabbare kapning

Norton Clipper lanserar en ny diamantklinga för betong, armerad betong och andra hårda material. Den nya klingan, som har beteckningen Duo Extreme+, är en vidareutveckling av Duo Extreme och uppges bl.a. ge snabbare och bekvämare kapning samt ha längre livslängd än sin föregångare.

Duo Extreme+ har U-formade urtag i diamantsegmenten vilket ger snabbare och mer friskärande kapning. Segmenten är 15 mm höga vilket ger lång livslängd på klingan. Den nya klingan kapar upp till
20 % snabbare och har upp till 20 % längre livslängd än sin föregångare enligt tillverkaren. Diamantsegmenten är av en ny typ med högre och jämnare densitet och är lasersvetsade på stambladet med en ny metod som ger högre hållfasthet vilket ger en säkrare arbetsmiljö. Segmenten är vidare trapetsformade vilket ger lägre vibrationsnivå och därmed bekvämare kapning för användaren.

Den nya klingan är avsedd för torr- eller våtkapning av betong, armerad betong, hårda material och diverse byggnadsmaterial. Den finns i dimensionerna 230 mm, 300 mm och 350 mm för vinkelslipmaskiner, handhållna bensindrivna maskiner samt golv- och vägsågar.

”Med den här nya klingan kan kapning och sågning av betong och armerad betong göras på kortare tid samtidigt som användaren får en säkrare arbetsmiljö och mindre vibrationer.” säger Henrik Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Henrik Falk

Key Account Manager Construction Market 070-547 26 91