Ny lamellrondell med längre livslängd

Ny lamellrondell med längre livslängd

Norton lanserar en ny lamellrondell med extra många lameller som ger längre livslängd och mjukare slipning.

Den nya lamellrondellen, som har beteckningen Norton X-Treme High Density, är uppbyggd av en mycket kraftig nyutvecklad polycottonduk (kombination av bomull och polyester) belagd med den senaste generationen Norzon-slipmedel. Den nya lamellrondellen innehåller extra många slipdukslameller vilket ger väsentligt längre livslängd enligt tillverkaren. Man får dessutom en mjukare slipning vilket gör X-Treme High Density lämplig för t.ex. kantbrytning och rundning. Lamellrondellen är mycket motståndskraftig mot nedslitning och söndertrasning vilket också bidrar till den längre livslängden. Slipmedlet som används är avsett för bearbetning av järn, stål och rostfritt och ger extra hög avverkning på kort tid.

X-Treme High Density, som är avsedd för användning i vinkelslipmaskin, finns med konvex stödplatta i glasfiber i diameter 125 mm i kornstorlekarna 40 och 60.

”Med den nya lamellrondellen X-Treme High Density för vinkelslipar blir slipningen mycket mjukare vilket gör den idealisk för avrundning av skarpa kanter och hörn. Dessutom får man en lamellrondell med osedvanligt lång livslängd vilket sänker den totala slipkostnaden” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04