Ny ljuddämpad klinga för blockstenssågar

Ny ljuddämpad klinga för blockstenssågar

Norton lanserar en ny ljuddämpad klinga avsedd för stora blockstenssågar. Den nya klingan, som har beteckningen Norton Silencio BS, uppges ha 13 dB lägre ljudnivå än konventionella klingor.

De störande och högfrekventa ljud som uppkommer vid användning av diamantklingor härrör i huvudsak från två fenomen: Dels från vibrationer i stambladet och dels från de luftströmmar som bildas runt klingans urtag. Nortons Silencio-klingor har ett stamblad av sandwichkonstruktion med ett vibrationsdämpande lager mellan de två stålskikten som minskar vibrationsnivån och högfrekventa ljud vid kapning. Dessutom har klingan patentsökta urtag som motverkar det höga och vinande ljudet som uppstår på grund av luftströmmarna genom stambladet. Nortons nya klinga Silencio BS har 13 dB lägre ljudnivå än konventionella klingor vilket motsvarar 20 gånger lägre ljudnivå.

Norton Silencio BS har U-formade diamantsegment som ger snabb kapning. De lasersvetsade segmenten är 15 mm höga vilket ger upp till 20 % längre livslängd på klingan enligt tillverkaren. Klingan finns idag i 900 mm diameter, och en 650 mm klinga kommer att lanseras i början på 2015. Silencio BS används i större blockstenssågar för kapning och sågning i stora byggstenar, kalksandsten, syntetisk sten, tegel, betongblock, granit och annan natursten. I Silencio-sortimentet ingår dessutom ljuddämpade klingor för bordsågar, vinkelslipar, handhållna bensinkapmaskiner och golvsågar.

Norton Silencio BS är utvecklad vid Nortons ”Centre of Excellence” i Bascharage i Luxemburg. Där har man även utvecklat en helt ny metod för tillverkning av diamantsegment. Denna nya metod ger väsentligt lägre energiförbrukning samtidigt som hållfastheten på svetsningen har ökats med 75 % jämfört med konventionell lasersvetsning. Den nya metoden är således både miljövänligare och ger högre säkerhet för användaren.

”Tack vare Silencio BS låga ljudnivå blir arbetet mindre störande i ljudkänsliga områden som t.ex. bostadsområden, stadskärnor, skolor och sjukhus samtidigt som arbetsmiljön förbättras på byggarbetsplatsen. Dessutom ger Silencio BS snabbare sågning och har längre livslängd än konventionella klingor för blockstenssågar.” säger Henrik Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Henrik Falk

Key Account Manager Construction Market 070-547 26 91